PROMZ VAK 01-2022

9 Prijsrange promotionele producten In het coronajaar 2020 is het opvallend te noemen dat de duurdere promotionele producten in trek zijn bij opdrachtgevers. Wellicht heeft dit te maken met het feit dat veel medewerkers ook in Duitsland thuiswerken en dat de duurdere cadeaus vooral ter moti- vatie (en bedankje) van eigen personeel werd ingezet. Informatievoorziening promotionele producten Als gevolg van corona kon er in 2020 weinig direct contact zijn tussen opdrachtgever en distributeur. Het is dus logisch dat opdrachtgevers meer belang hechten aan online communica- tie (internet en e-mail) en zelfs print neemt in belang toe als informatieverschaffer over promotionele producten. Persoonlijk contact als in vertegenwoordigersbezoeken en beursbezoek nam in belang af. De rol van duurzaamheid Het belang van duurzaamheid is groot in de branche. Zelfs ten tijde van de pandemie en dat is bijzonder te noemen. Het lijkt wel of het noodzakelijk besef van duurzaamheid in Duitsland meer is doorgedrongen dan in Nederland. Duitse opdrachtge- vers hebben er dan ook minder moeite mee dat ze voor een duurzaam product meer moeten betalen. PRIJSRANGE PROMOTIONELE PRODUCTEN 2018 2019 2020 100% 99% 98% 97% 96% 95% 94% 93% 92% 1% 3% 96% 97% 95% 2% 4% 1% 1% promotionele producten tot € 10 promotionele producten € 10 tot € 35 promotionele producten > € 35 Tabel acceptatie meerkosten duurzaamheid Toekomst Er is in het onderzoek ook gevraagd naar de marktverwachting van opdrachtgevers over een periode van drie jaar. Dan valt op dat Duitse bedrijven (net als de Nederlandse bedrijven) midden in coronatijd geen duidelijk beeld hadden van de toekomst. De meeste respondenten kozen er dan ook voor om te voorspel- len dat de uitgaven in promotionele producten ongeveer gelijk zouden blijven. Als één ding duidelijk is geworden de afgelopen tijd, dan is het dat de toekomst niet te voorspellen is. Niemand had kunnen voorspellen dat we tijdens de naweeën van corona geconfronteerd zouden worden met een oorlog in Europa, die ook weer heel veel invloed heeft op onze markt. Wellicht dat de toekomstvraag over 10 jaar relevant is, maar voor nu kunnen we er weinig mee. 1,621 groot middel klein geen WELKE ROL SPEELT DUURZAAMHEID BIJ INZET PROMOTIONELE PRODUCTEN OMZET PROMOTIONELE PRODUCTEN IN MILJARD EURO 0 10 20 30 40 50 60 > 20% duurder tot 20% duurder tot 10% duurder mag niet duurder zijn “Duitse opdrachtgevers hebben er dan ook minder moeite mee dat ze voor een duurzaam product meer moeten betalen.” z 2022 - nummer 1 - promzvak.nl 45

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5