PROMZ VAK 01-2022
DOOR PETER VAN GESTEL Omzet De laatst bekende cijfers worden vanzelfsprekend in belangrijke mate beïnvloed door corona. Duitsland had hier in vergelijking met Nederland aanzienlijk meer last van. Wellicht heeft dit ook te maken met het feit dat de maatregelen niet centraal geregeld waren maar per Duitse provincie. De totale omzet in promotionele producten liep in 2020 in Duitsland terug naar 2,9 miljard euro. Dat was een vermindering van 20% ten opzichte van 2019. In Duitsland laat brancheorganisatie GWW ieder jaar een groot marktonderzoek uitvoeren door onderzoeksbureau DIMA. Zaken als omzet, uitgaven aan promotionele producten en inzet van promotionele producten komen hierbij aan de orde. De Duitse promotionele producten branche in cijfers Omzet per type bedrijf Wanneer we kijken naar de verdeling van de omzet over het type bedrijf (klein, middel, middelgroot en groot), dan zien we dat de kleine bedrijven (tussen de 1 en 9 medewerkers) het groot- ste aandeel hebben in de omzet van promotionele producten in Duitsland, ruim 1,6 miljard. klein middel middelgroot groot UITGAVEN PROMOTIONELE PRODUCTEN MRD EURO OMZET PROMOTIONELE PRODUCTEN IN MILJARD EURO Klein= 0-9 medewerkers, middel=10-49 medewerkers, middelgroot=50-249 medewerkers en groot=vanaf 250 medewerkers 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 4 3.5 3 2.5 2 1.5 1 0.5 0 2.8 • 3.1 • 3.5 • 3.5 • 3.58 • 3.65 • 2.9 • 3.21 • 2.97 • 3.43 • 3.44 • 3.47 • 3.44 • 3.45 • 3.48 • 3.48 • 44
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5