PROMZ VAK 01-2022

8 D irectief orders uitdelen lijkt voor sommigen waar- schijnlijk iets uit de vorige eeuw. En ook de ooit zo scherp afgetekende hiërarchische verhoudingen zijn in de loop der tijd op veel plekken vervaagd. Zoals zo veel facet- ten van de onderneming, is ook leiderschap onderhevig aan ontwikkelingen en trends. Anno nu is het steeds vaker mens- gericht, ingebed in een platte organisatiestructuur waarin de gezamenlijke aanpak de boventoon voert en de leider niet louter verantwoordelijk is voor de groei van het bedrijf maar ook voor die van de medewerkers. Sterk leiderschap steunt daarmee op verschillende pijlers. Een eenduidige definitie is er dan ook niet. “Simpel gezegd komt het erop neer dat je een goed mens moet zijn met alles wat daaraan invulling geeft. Meer concreet geven sterke leiders vanuit inspira- tie richting aan zichzelf en anderen om bij te dragen aan datgene wat ertoe doet”, zegt Anouk Brack. Ze is trainer, coach en auteur van meerdere boeken over het thema, waaronder Leiderschap in verandering. Inspireren Bij het ‘uitpakken’ van Bracks definitie vertelt de trainer dat sterke leidinggevenden werken vanuit een zekere bezieling. Hierdoor ‘nemen ze mensen mee’. Dit lukt ze doordat er een purpose-ele- ment schuilt in hun leiderschap; een focus of drijfveer waarmee het bedrijf iets toevoegt aan de wereld in plaats van (promoti- onele) producten alleen. Voorbeelden zijn het versterken van relaties, mensen blij maken en het verbeteren van samenwer- kingen om verspilling tegen te gaan. “Het goed doen kan -naast een prettige werksfeer en goede arbeidsvoorwaarden- mensen motiveren in hun werk. Het geeft richting en is veel constructiever dan eens in de week op tafel klimmen voor een inspiratiespeech.” Een sterke leider heeft de blik gericht op de toekomst en zet de koers uit die moet worden gevaren. Onderweg wijst hij of zij anderen op ontwikkelingen die bijdragen aan het einddoel en inspireert hij hen om die te volgen. Ook ziet hij of zij de weg naar groei en herstel, zoals trainer en spreker Remco Claassen toevoegt, tevens auteur van onder meer Het bekleden van een positie aan de top betekent niet automatisch dat iedereen ook een geboren leider ís. Maar niet getreurd. Er valt best veel bij te leren over leiderschap. Zo word je een sterke leider Verbaal Meesterschap. “Ik zeg weleens voor de grap dat manage- ment nadenken, en leiderschap voordenken is. Maar het klopt wel. De manager zet zaken naar zijn hand en de leider bepaalt de koers waarop dat gebeurt.” Stijlen Een handige truc voor diegene die zijn leiderschap tegen het licht wil houden, is simpelweg het stellen van de vraag of hij de leider is die hij zichzelf zou wensen. Vragen die daarbij de revue kunnen passeren zijn hoe hij of zij anderen in het bedrijf behandelt, of ze genoeg worden vertrouwd, voldoende verantwoordelijkheid krijgen én of medewerkers ten volste worden gesteund in hun ontwikkeling en hun creativiteit kwijt kunnen. “Dit soort aspecten wordt steeds belangrijker gevonden. Geen idee hoe medewer- kers erin staan? Vráág het ze gewoon”, zegt Brack. Ook de talloze boeken die inmiddels over leiderschap zijn geschreven kunnen dienen als inspiratiebron. Net zoals er geen eensluidende definitie is van sterk leiderschap, wordt het als begrip ook opgedeeld in modellen en stijlen. “Vrij overzichtelijk en mogelijk nuttig is het situationeel leiderschapsmodel. Hierin beslist de leider in de context – per situatie dus – welke stijl hij inzet. Dat betekent dus ook dat hij verschillende stijlen, vier in dit geval, in zijn rugzak moet hebben, te weten: delegeren, begelei- den, steunen en instrueren. Voor de leider is het belangrijk om zich goed te realiseren welke stijl hij of zij van nature geneigd is te hanteren en welke er meer moeten worden ontwikkeld”, legt Brack uit. Sommige leiders leggen bijna automatisch de focus op instructie terwijl een medewerker die al heel veel kan soms meer baat heeft bij waardering en aanmoediging. En dus, bij een leiderschapsstijl die meer steunend is. Tip Vraag medewerkers hoe zij denken het doel van het bedrijf te bereiken. Dit kan zorgen voor betrokkenheid en eigenaarschap. z 2022 - nummer 1 - promzvak.nl 33

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5