PROMZ VAK 01-2022

M ensen die dit blad iets beter volgen weten dat wij voorstander zijn van één meetsysteem op het gebied van duurzaamheid. Zodat een distributeur of eindklant ook echt appels met appels kan vergelijken en dus ook producten van diverse suppliers. Zover is het nog lang niet. Er is bij mijn weten nog geen branche die een dergelijk systeem kent. Omdat dit moeilijk te financieren is en het verre- gaande samenwerking tussen suppliers vraagt en daarvoor is het gewoon te vroeg. We juichen echter elke vorm van ontwik- keling op het gebied van duurzaamheidsmeting toe. Vandaar dat we in gesprek gaan met Anne Karine zodat ze kan uitleg- gen hoe de Greenpoints tot stand zijn gekomen. Voordat PF Concept aan de gang ging met het systeem hebben ze een groot aantal klanten gevraagd wat zij nu van belang vonden en ook wat de eindklant vraagt op het gebied van duurzaam- heid. Tevens hebben ze hier verschillende externe experts voor gebruikt zoals Dr. ir. Natascha M. van der Velden en Ph.D & ing. Rachel Cannegieter MSc van RethinkRebels. Dit heeft geresul- teerd in een lijst van acht elementen die maken of een product duurzaam is of niet. “Er zijn natuurlijk veel meer criteria”, zo vertelt Anne Karine. “In de toekomst zullen we die ook zeker gaan toevoegen, maar we moesten ergens beginnen. De crite- ria waarop gemeten wordt zijn materiaal, recyclebaarheid, land van herkomst, milieu certificering, sociale certificering, duurzame branding (van borduring tot bedrukking), verpakking en transpa- rantie van de toeleveringsketen. Elk criterium wordt beoordeeld op externe data. Zo kijken we bij land van herkomst bijvoorbeeld naar de Environmental Performance Index (EPI) en bij sociale cer- tificering naar BSCI, SMETA of een SE-8000 audit. Kortom, het zijn zoveel mogelijk objectieve data die we in het systeem stoppen. Elke criterium is gewogen. Zo is materiaal belangrijker dan bij- voorbeeld land van herkomst. Het klinkt wellicht simpel, maar we PF komt als één van de eerste suppliers met een eigen systeem dat producten met elkaar kan vergelijken op het gebied van duurzaamheid: Greenpoints. Sustainability manager Anne Karine Lemstra van PF legt uit wat het systeem inhoudt. PF Concept helpt distributeurs bij het maken van een verantwoorde keuze Greenpoints: DOOR PETER VAN GESTEL zijn meer dan een jaar bezig geweest om dit goed en gedegen op poten te zetten. Je wilt het immers zo objectief mogelijk doen.” Om uit te leggen hoe per criterium gekeken wordt, neemt Anne Karine de Americano Cup als voorbeeld. Dit is een cup die in meerdere uitvoeringen bestaat en in dit voorbeeld neemt ze de meest duurzame uitvoering, namelijk die van 100% gerecycled PP. Materiaal: maximaal 21 punten “Bij het criteriummateriaal is de weging het zwaarst. Er wordt bij de beoordeling uitgegaan van de van Life Cycle Assessment data ontwikkeld door RethinkRebels en gebaseerd op de HIGG index, Modint fibre matrix and Idemat data. Zij delen materialen in vier categorieën in. Cat. 4 is virgin plastic, cat. 3 is hout, bamboe etc., cat. 2 is organisch materiaal en cat. 1 is volledig recyclebaar en krijgt dus ook het maximaal aantal punten. Dit materiaal van de Americano valt in categorie 1 en krijgt dus het maximaal aantal punten.” Recyclebaarheid: maximaal 14 punten “Zoals gezegd het is mono materiaal en 100% recyclebaar. Even voor alle duidelijkheid, we kijken niet naar de theorie van recy- clebaarheid, maar naar de praktijk. Dus we kijken of dit product ook daadwerkelijk door onze afvalverwerkers geaccepteerd wordt als te recyclen materiaal. Jammer genoeg zit daar nog een groot verschil in. Daar komt bij dat we niet één product de maximale score hebben gegeven, aangezien we voor geen enkel product een ‘gesloten circulair systeem’ hebben. Stel, we hadden een inleversysteem voor onze Americano’s, dan had de cup de maximale score gekregen. Je zou kunnen stellen dat we best streng zijn naar onszelf wat dit betreft. Nu krijgt de beker 10 punten.” 28

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5