PROMZ VAK 01-2022
9 De toegevoegde waarde van een verpakking zojuist met een klant gevoerd had. In Scandinavië geven ze mooie relatiegeschenken weg en zochten ze naar mooie verpakkingen in kleinere oplagen. Toen ben ik gaan zoeken naar bedrijven die daar iets mee deden. Het digitaal online ontwerpen en printen van verpakkingen in kleine oplagen bestond toen nog nauwelijks in Europa. Naar voorbeeld van een bedrijf in Amerika heb ik een businessconcept uitgewerkt. Vervolgens ben ik naar Henk gestapt met de vraag of ik hem als eerste klant kon bijschrijven. Dat kon, dus in 2017 zijn we met 5 aandeelhouders begonnen. Met het bouwen van een goede site en het vinden van een bedrijf dat onze productie kon verzorgen. We dachten echt een gat in de markt te hebben gevonden maar de eerste vier maanden gebeurde er hele- maal niets. Maar in de zomer van 2018 begon het langzaamaan te lopen. En in 2019 was het een gekkenhuis. Ieder jaar groeien we zo’n 40%.” Thuiswerkpakketten Toen brak begin 2020 de pandemie uit. In het begin was Van Baal bang voor wat er stond te gebeuren. Maar al snel kwamen de eerste klanten met vragen over thuispakketten. “Toen ontplofte de markt ineens, vertelt Van Baal. “Dat hadden we nog nooit meegemaakt en ook niet verwacht. Maar we moesten ineens van alles leveren, van dozen voor borrelpakketten tot dozen met sokken voor de zorg en ga zo maar door. Het bleef maar komen. Toen hebben we dat eerste jaar van de Pandemie nog op de Leveranciersdagen gestaan en toen werd het helemaal gekken- huis. Daar hadden we al veel voorbeelden staan van onze dozen en heel veel distributeurs zagen dit ineens al de oplossing voor het versturen van al die pakketjes in lage aantallen. Je moet je voorstellen dat een verpakking echt de helft is van de beleving van je cadeau. Als jij van je werkgever een thuiswerkpakket krijgt om te laten zien dat je gewaardeerd wordt, dan is wat er in dat pakket minder belangrijk. Het krijgt meerwaarde door dat mooie doosje, waar je naam op staat.” Productie in eigen huis Voorheen werd de productie vooral in Duitsland ondergebracht. Maar verleden jaar werd de firma ‘Gepakt’ overgenomen (de eigenaar is inmiddels aandeelhouder in Boxid) . Nu kan tot 700 stuks alles in eigen huis gedaan worden. Alles daarboven gaat naar Duitsland en de grote offset oplagen gaan naar oost-Europa. “We willen heel graag verder in Europa”, zo zegt Van Baal. Dat kan nu makkelijker omdat we productie in eigen huis hebben en we meer slagkracht hebben. Het doel is om ons concept schaalbaar te maken. Wij zetten Boxid-platforms op in diverse landen. Daar ben ik nu druk mee bezig. Onder meer met het opzetten van dit concept in Engeland. Dus de order komt binnen in Enschede, laten we maken in Duitsland of bij ons in Enschede en vervolgens via België vervoerd naar Engeland. Trend Denkt Van Baal dat de markt van de brievenbuspakketjes een blijvende is. Of ziet hij andere trends voor de nabije toekomst. “Verpakkingen zullen alleen maar in belang toenemen. Maar ik denk persoonlijk niet dat we een uitbreiding zullen krijgen van brievenbuspakketten. Wel van andere soorten verpakking. Wij merken dat we steeds vaker gevraagd worden een ‘digitale voor- raad’ bij te houden. De verwachting is 1000 dozen per jaar en wij kunnen op afroep veel kleinere hoeveelheden leveren. En verder is duurzaamheid een steeds groter issue. FSC dozen, betere water- dragende inkten; dat soort zaken nemen in belang toe. Maar dat de markt verder groeit staat als een paal boven water. z 2022 - nummer 1 - promzvak.nl 27
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5