PROMZ VAK 01-2022
9 (advertentie) Emile Vijlbrief: een huismus in de kofferbranche Twee markten Vijlbrief: “We hebben al die jaren twee markten bediend, maar de retail is veel harder gegaan en daar is meer tijd, geld en energie in gestopt. Nu is het zo dat 30 procent van onze productie B2B is. Maar dat zijn wel grote mooie bedrijven, zoals bijvoorbeeld Scania voor wie we nu bezig zijn om reisproducten voor de chauf- feurs wereldwijd te ontwerpen. In de B2B markt komt het creatief ondernemen ook goed naar boven.” Koedijk: “Ik vind het heerlijk om even helemaal uit het vrouwen- merk te stappen en fris te kijken naar een merk van buitenaf, me hun huisstijl eigen te maken en daar iets leuks voor te bedenken. Dat houd je ook scherp voor je eigen merk. Het is schizofreen maar ook verfrissend.” Vijlbrief: “Intern zijn we nu wel op een kruispunt beland: welke kant willen we op? Alles gaat bij ons in eigen beheer, we kopen alles in en testen zelf. Maar je ziet de promobranche veranderen, de druk op prijzen en marges neemt toe, en daar wordt vaak op geselecteerd. Ik wil daar eigenlijk niet aan meedoen. We willen graag mooie tassen- en kofferlijnen maken, maar wel vanuit een bepaalde designfilosofie. Wij willen ook dat de producten goed getest worden.” Split personality Vijlbrief: “Vanuit de B2B markt verwarren mensen onze activitei- ten nog wel eens met SUITSUIT. Het merk op de retailmarkt heet SUITSUIT, maar heeft in principe niets te maken met de B2B pro- ducten, die we vanuit SUITSUIT International produceren. Het komt allemaal uit dezelfde fabriek en wordt ontworpen door hetzelfde designteammaar de B2B koffers zijn niet gemerkt als SUITSUIT. We lopen wat dat betreft wel een beetje tegen ons eigen succes aan. Een voorbeeld: Heineken wilde laatst 500 koffers voor een van hun biermerken met ook de merknaam SUITSUIT erop. Dat ging helaas dus niet door, want op een SUITSUIT koffer mag geen branding.” Wat drijft jou als persoon? “Ik ben wel heel gelukkig zoals het nu gaat. Mijn hele leven tot op heden rolt wel. Ik heb niet gestudeerd om wuppies te verkopen aan een Oost-Duitser, het overkwam me. Waarom moest ik pen- nen gaan verkopen en praten als Brugman omdat die pennen zo duur waren? Waarom ben ik opeens in de koffers terecht geko- men, wat is dat voor onzin?” Lacht. “Het overkomt je. Ik wist op school ook al niet wat ik precies wilde doen. Ik vind het geweldig om met een jong team creatief bezig te zijn en te ondernemen. Ik loop niet in een pak en ik werk niet om een mooie auto te bezitten. Ik vind het leuk om iets te maken waar anderen blij van worden. Ik word zelf ook steeds trotser op onze producten. Ik loop wel eens een tassenwinkel binnen om te horen hoe SUITSUIT verkoopt, en dan zeg ik nooit dat ik de directeur ben. Dan zeg ik dat ik in het magazijn werk, zodat mensen ook niet anders tegen me gaan doen. En ik neem ook risico’s, want ik wil veel uitproberen. Ik ben een vrije vogel. Ik heb een iets groter kooitje nodig om in te vliegen. Want als je me op een stokje gaat zetten, dan ga ik dood.” “Je ziet de promobranche veranderen, de druk op prijzen en marges neemt toe. Ik wil daar eigenlijk niet aan meedoen.” z 2022 - nummer 1 - promzvak.nl 17
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5