PROMZ VAK 01-2022
8 Emile Vijlbrief: een huismus in de kofferbranche met mijn vader, die nu op zijn vierentachtigste nog steeds in het bedrijf meehelpt, alles uitgepakt en opnieuw ingepakt. Ik heb er niets op verdiend, maar heel veel geleerd. Toen kon ik met recht bluffen dat we ook koffers maakten.” Hoe heb je de overstap gemaakt van de B2B naar de consumentenmarkt? “Dat we aanvankelijk alleen koffers voor de B2B markt maakten was geen bewuste keuze maar meer een kwestie van het momen- tum pakken. Normaal begin je met retail en bouw je zo eerst een merk op en dan wordt het opgepikt door de B2B. Maar dan ga je er vanuit dat je geld en tijd hebt en dat had ik niet… Ik had dus wel een website en op een gegeven moment hebben we ook handbagage koffertjes gemaakt om erbij te verkopen. Het waren funprints, een beetje studentikoos. Dat was het begin van de stap naar de retail. Het was heel kleinschalig en onbevangen, als ik 200 koffers moest bestellen wist ik niet waar ik het zoeken moest.” Vrouwen Hoe ontstond in 2015 het idee om van SUITSUIT een vrouwenmerk te maken? “Ik las een onderzoek van de Harvard Business Review met als titel ‘Women drive the future world economy’ waarin aandacht werd besteed aan marketing gericht op vrouwen. Vrouwen ver- tegenwoordigen een groeimarkt die groter is dan die van China en India gecombineerd. Als je dit soort cijfers op je in laat werken, zou het op z’n zachts gezegd onverstandig zijn om de vrouwelijke consument te onderschatten. En toch gebeurde dit nog steeds in vele markten, inclusief de koffermark. In de marketing van koffers hoorde ik alleen maar argumenten op basis van feiten en nooit op basis van emoties, nooit de vraag ‘wat doet het voor jou?’. Het materiaal werd uitgelicht en de gadgets maar dat is niet waar een vrouw naar kijkt. Daar hebben we onderzoek naar gedaan. Een voorbeeld is dat vrouwen hun shampoofles in een plastictas doet zodat deze niet gaat lekken in de koffer. We maakten dus twee flapjes in plaats van één, en packing cubes om georganiseerd in te kunnen pakken.” Creative Director Eric Koedijk die aan boord kwam ten tijde van de ‘fifties lijn’ en onder andere de populaire ‘seventies lijn’ vorm gaf, vult aan: “Ons met SUITSUIT helemaal op vrouwen te richten bleek een goede keuze. Vanaf dat moment is het merk serieus geworden en zijn we, na Samsonite, nummer twee in de branche in Nederland geworden. In dit proces ben ik de visuele vertaler van Emile’s ideeën. We doen het allemaal samen, als zijnde de Dolce & Gabbana van de travelbranche. Twee mannen die vrou- wenkoffers ontwerpen.” Wat staat er in de planning voor SUITSUIT? Koedijk: “Deze zomer wordt de collectie ‘fusion’, een zomers stijl met een serieus randje. Ook zijn we bezig met een ‘high end luxe’ lijn neer te zetten. Onze visie voor de toekomst is dat we niet zozeer een travelmerk meer zijn maar een (travel related) fashionmerk. Denk aan zonnebrillen en badkleding bijvoorbeeld. We zijn ook bezig met verbreding van de doelgroep. We richten ons nu op de vrouw van rond de 30 die op vakantie gaat, maar kun je het merk relevanter maken en bijvoorbeeld ook een sport- tas of een luiertas aanbieden? Of bijvoorbeeld ook producten toevoegen voor haar jongere zus en haar moeder? Je moet uit- zoeken of dat binnen het merk past en of we in zo’n categorie relevant kunnen zijn.” Creative director Eric Koedijk z 2022 - nummer 1 - promzvak.nl 15
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5