PROMZ VAK 04-2021
9 Het voordeel van DECCA boven consumer-merken is dan dat men door sublimatie ook de juiste bedrijfskleuren kan bieden en de logo’s goed kan plaatsen. Op dat moment dragen de werknemers letterlijk de bedrijfsnaam en het bedrijfsimago uit. DECCA is nu ook gestart met webshops die men voor bedrijven opzet. Men toont op de site de kleding, de werknemers van de bedrijven kunnen gedurende een bepaalde periode hun bestelling plaatsen, vervolgens maakt DECCA de kleding en levert dan de bestellingen individueel af. “Het is niet maar alleen de klassieke running- en wielerkleding, maar ook sjaals (stijl Buff), petjes, handschoenen.” Een opvallende ontwikkeling daar is dat het bedrijfslogo niet al te schreeuwerig mag zijn. “Vroeger ging het om een zo groot moge- lijk logo. Daar is men nu vanaf gestapt. Het moet nu mooi zijn.” Distributeurs DECCA Sports Group werkt rechtstreeks met een aantal grote bedrijven (Belfius bank, AG-Insurance, Duvel Moortgat, Brussels Airlines). Maar men richt zich nu ook op de markt van de klei- nere bedrijven onder meer via de distributeurs van promotionele producten en business gifts. Afgelopen september was DECCA één van de standhouders op de jaarlijkse ‘Networking-Day’ van de BAPP (Belgian Association of Promotional Products). Thierry Eeckman “Voor ons was die beurs een eerste kennismaking met die sector. Voor ons is dat een leerschool. We hebben er nog niet veel ervaring mee. Het is interessant om die te kennen zodat we de juiste contacten kunnen hebben. Via die distributeurs komen de bedrijven dan ook naar ons. Zij hebben de contacten naar een ruimere markt.” Meer logo’s Thierry Eeckman van DECCA wijst erop dat dankzij sublimatie logo’s beter geplaatst kunnenworden op de wielerkleding. Wie de wielerkleding van vandaag bekijkt, ziet een groot aantal logo’s, veel meer dan pakweg veertig jaar geleden. De team- bussen staan overigens ook vol logo’s. Bussen en kleding zijn voor de sponsors in de wielersport belangrijk. Een ontwikkeling is ook dat er meer bedrijven ‘ad hoc’-sponsoren, met andere woorden één of twee wedstrijden. Dan is sublimatie volgens Eeckman een oplossing. Zo is het ook mogelijk om kleine aan- tallen (5 à 10 stuks) te maken. Hij stipt verder aan dat sublimatie in het voetbal toeneemt. Ook daar komen ‘one-off’ shirts op. “Napels bijvoorbeeld herdacht in november 2021 Diego Maradona en de spelers droegen die maand een shirt met een foto van Maradona erop.” FOTO: Karen M. Edwards z 2021 - nummer 4 - promzvak.nl 73
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5