PROMZ VAK 04-2021

D e wielergekte heeft België (en ook Nederland) in de ban. Al jaren. En in september 2021 kende die een hoogtepunt met het WK in België. Een illustratie daar- van zijn sommige straten in Leuven waar de finishlijn voor het wereldkampioenschap wielrennen voor profs, amateurs, vrouwen en jongeren getrokken was. Maanden later sieren nog altijd namen van toppers het asfalt - ‘street art’ in de sport. ‘Wout voor goud’ staat er bijvoorbeeld, of ook ‘Remco’ of ook ‘Mathieu’… Voor wielerfans en wielertoeristen is dat parcours (met namen die stilaan tot de verbeelding gaan spreken zoals ‘de Wijnpers’) een must. En juist die wielerfans en wielertoe- risten zijn naast de ‘echte’ wielrenners het doelpubliek voor DECCA Sports Group uit het Vlaamse Gavere. DECCA is al sinds de jaren zeventig actief in de wielersport. Het bedrijf ging van start in de jaren dertig en was destijds gespe- cialiseerd in breigoederen voor de Belgische gevangenissen, de scheepvaartsector en tram- en busmaatschappijen. Het was een onderneming van de familie De Clercq met de hoofdzetel in Zottegem. De naam DECCA staat voor DE Clercq Confectie Atelier. Een drietal jaar geleden is de firma echter overgenomen door een investeerdersgroep en is het hoofdkantoor verhuisd naar Gavere. Daar is nog een kleine productie-eenheid waarmee men nog steeds lokaal produceert. DECCA is dan ook nog steeds houder van het ‘Handmade in Belgium’ label. De meeste producten worden momenteel vervaardigd in de vestiging in Litouwen. Wol Vanwaar in de jaren zeventig die link met de wielersport? De verklaring is eenvoudig: wielertruitjes werden toen nog gebreid, in wol, en kwamen onder meer van bedrijven als DECCA. In de jaren tachtig en negentig sponsorde DECCA ook enkele wieler- ploegen. Maar de gebreide wielerkleding ligt inmiddels al lang in de kleerkast. “Door de loop der jaren zijn we naar sublima- tie overgestapt,” zegt Thierry Eeckman, verantwoordelijk voor marketing, communicatie en events bij DECCA Sports Group. “We vertrekken van een witte stof en de opdruk van een logo of beeld op papier wordt door verhitting overgebracht in die stof. Door de hitte dringt de kleur diep door in de stof en gaat er niet meer uit. Het Vlaamse DECCA Sports Group is gespecialiseerd in sportkleding (vooral wielersport en running). Het bedrijf beweegt zich ook meer en meer op de corporate markt en werkt ook via distributeurs. Corporate markt steeds belangrijker DECCA Sports Group DOOR AD VAN POPPEL Het verschil met een ‘transfer’ is dat die op de kleding komt, bij sublimatie komen de kleuren in de kleding.” In de wielersport is er een grote ontwikkeling geweest (en nog gaande) van het materiaal waaruit sportkleding wordt vervaardigd. “We hebben dagelijks nieuwe stoffen. Het gaat om ademende stoffen, om aerodynamisch materiaal,” aldus Eeckman. “Voor de professionals is er zelfs speciale tijdritkleding, die ‘fits like a glove’. Bij de ‘proteams’ telt immers in zo’n tijdrit elke milliseconde. Vandaar dat er veel onderzoek is naar betere stoffen die aangenaam en ademend zijn. We kijken ook meer naar natuurlijke en ‘bio’-producten ‘voor de planeet’.” Het merendeel van de stoffen is nu nog synthetisch: polyester, polyamide en een combinatie ervan. “Het zijn ook niet alleen stoffen voor de wielertruien, maar ook voor de broeken en zelfs voor het ondergoed. Er zijn heel veel materialen mee gemoeid. We doen zelf ook onderzoek om mee te zijn met de evolutie.” Breed De doelgroep van DECCA is tegenwoordig breder dan alleen de wielerteams. Men maakt met dezelfde sublimatietechniek ook kleding voor wielertoeristen (al dan niet in georganiseerd ver- band) en voor ‘running’. Er bestaan tussen het aanbod voor de wielerprofs en de wielertoeristen wel verschillen. “De kleding voor wielertoeristen mag iets losser zijn,” zegt Thierry Eeckman. “Voor iemand van 40, 50 jaar met een kilootje meer hoeft het niet zo aansluitend te zijn. Voor die groep is er eveneens een heel gamma.” De corporate markt wordt voor DECCA ook steeds belangrijker. Bedrijven moedigen hun medewerkers aan om meer met de fiets naar het werk te komen en bieden daarom speciale fiets- kledij. Ook fietsen in de vrije tijd is populair, bij de CEO en bij de man op de werkvloer. Fietskleding met de naam van het bedrijf erop is dan een opportuniteit. “Dat is een markt die we aan het ontdekken zijn,” aldus Eeckman. “We hebben al een aantal mooie samenwerkingen.” Dan gaat het om fietskledij én om run- ningkledij, want lopen is ook in die corporate sector ‘in’. Je ziet vaak medewerkers van bedrijven op de middag de loopschoenen aantrekken. 72

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5