PROMZ VAK 04-2021
(advertentie) 9 W at houdt duurzaamheid nou eigenlijk in? Laat ik eens kijken in de dikke….. duur·zaam (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord; vergrotende trap: duurzamer, overtreffende trap: duurzaamst) 1 lang durend: een duurzame vrede 2 weinig aan slijtage of bederf onderhevig: eikenhout is duur- zaam 3 het milieu weinig belastend: duurzame energie wind, zon, waterkracht enz.; duurzaam produceren. De tweede en derde betekenis kunnen ons mis- schien verder helpen. In het Engels vertaald – toch een veel groter taalgebied. ‘Sustainability means meeting our own needs without compromising the ability of future generations to meet their own needs. ... Sustainability is not just environmental- ism. Embedded in most definitions of sustainability we also find concerns for social equity and economic development.’ Dat lijkt me een beter uitgangspunt. Eens kijken of Google nog wat oplevert. Shell heeft Google Adwords ook ontdekt en komt als eerste op. Shell en duurzaam: daar gaan nog wat jaar overheen, vrees ik. Laten we de inspanning vooral waarderen... En dan naar de promotionele industrie, daar ligt mijns inziens best een probleem. We zijn werkzaam in een industrie waarin duurzaamheid niet het eerste is wat opkomt. Toegegeven, er zijn genoeg mooie initiatieven en ik zie best wat pro- ducten die het predicaat duurzaam verdienen. Maar laten we eerlijk zijn, (heel) veel van wat we in de markt zetten is van een (zeer) tijdelijke aard. Ik preek niet vanaf de groene kansel en dit is absoluut geen pleidooi om met z’n allen morgen wat anders te gaan doen. Maar als we de inspanning niet groter maken dan komt er een dag waarop een groot deel van de artikelen die we vandaag nog verkopen in de nabije toekomst niet meer verkocht mogen worden. Door nieuwe wet- en regelgeving of door de publieke opinie en de negatieve connotatie die dat zal geven bij grote opdrachtgevers. “Meeting our own needs without compromising the ability of future generations to meet their own needs,” betekent zoveel als laat de troep niet achter voor de generaties na ons. Een zowel groene als circulaire samenleving lukt alleen als de hele wereld van de noodzaak doordrongen is. Ik heb wel eens de vrees dat globalisering ons versneld in de richting van de afgrond duwt; zolang individuele landen in een andere fase van industrialisering zitten dan wij in Europa, is alles wat we doen een druppel op een gloeiende plaat. De oplossing, vraagt u? Die ligt niet voor het oprapen. Misschien zijn de hui- dige container tarieven vanuit China wel de juiste prikkel. Meer en meer neigen eindklanten naar ‘Made in Europe’. Het is beter controleerbaar als het gaat om groener produceren en mensenrechten, er is een kleinere CO2 footprint en een beter controleerbare product safety. Groen en circulair produceren in Europa kan een voorzichtige stap in de goede richting zijn, maar… andere suggesties zijn meer dan welkom! René Los Made in Europe 2021 - nummer 4 – promzvak.nl 71 z COLUMN RENÉ LOS
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5