PROMZ VAK 04-2021
9 Maakt de wereld ‘less shitty’ met wc-papier Naast de consumentenmarkt, heeft The Good Roll inmiddels ook flink voet aan de grond in de zakelijke markt. Bedrijven als Bilderberg Hotels, The Student Hotel en VondelGym sportscholen zijn vaste klant. Daarnaast stromen er steeds vaker aanvragen voor maatwerkprojecten binnen.” Customized Behalve wc-papier levert The Good Roll ook tissues en keukenpa- pier in verschillende hippe combi’s en limited editions. De wikkels en verpakkingen kunnen naar wens worden gecustomized. En er kunnen allerlei toffe giftboxen samengesteld worden. Melle: “Vorig jaar hadden we bijvoorbeeld een gave samenwerking met Marcels Green Soap. We hadden een ‘Thuiswerk Box’ gemaakt - met duurzame schoonmaakmiddelen, hygiëne-gel, koffie, thee en wc-papier - die werkgevers naar hun thuiswerkende mede- werkers konden sturen. Het was een groot succes.” Het is duidelijk dat creativiteit en marketing belangrijke pijlers in het bedrijf zijn. “Nieuwe concepten, gekkigheid, campagnes bedenken, daar zijn we dagelijks mee bezig. We hebben een groot creatief team en ontwerpen en ontwikkelen alles zelf, van de prints op de wikkels tot coole concepten en special editions. Dit jaar hebben we bijvoorbeeld de X-Mas Box ontwikkeld, een kar- tonnen wc-rolhouder in de vorm van een vrolijke kerstboommet vier rollen in kerstdessin. Daar krijgen we hele leuke reacties op.” Footprint verlagen Steeds meer bedrijven kiezen voor The Good Roll. Niet alleen bezorgen ze met het opvallende toiletpapier een glimlach op het gezicht van hun (toilet)bezoekers, relaties en medewerkers. Ze verlagen ook hun ecologische footprint en maken de bouw van sanitiare voorzieningen in Afrika mogelijk. En alsof dat nog niet genoeg is, helpen ze óók nog mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk. Melle: “We werken momenteel samen met zes sociale werkplaat- sen verspreid over Nederland. Daarnaast hebben we ook onze eigen sociale werkplaats in Weesp. In totaal gaat het om zo’n driehonderd mensen. Ze doen allerlei werkzaamheden, van rol- len inwikkelen tot orders picken, packen en verzenden. Uiteraard bezoeken we de werkplaatsen regelmatig, we vinden het belang- rijk dat iedereen het naar z’n zin heeft.” Ook in Ghana houdt The Good Roll alles in eigen hand. Het kan- toor van The Good Roll Foundation zit in Ghana en van daaruit worden eigen bouwteams aangestuurd die sanitaire units bou- wen op plekken waar dat het hardst nodig is. Iedere vijf weken reizen Melle, Sander of een collega persoonlijk naar Ghana om met betrokkenen te praten, bouwprojecten te bezoeken en te controleren of alles goed verloopt. ImpactCheck Na amper drie jaar staat de teller op ruim driehonderd toiletten die dankzij The Good Roll gerealiseerd zijn. Melle: “We houden alle cijfers nauwkeurig bij. We kunnen klanten bijvoorbeeld pre- cies vertellen wat hun impact is. Dat geldt voor consumenten die een abonnement hebben, maar ook voor zakelijke klanten. Stel dat een organisatie vijfduizend thuiswerkpakketten bestelt, dan kunnen we meteen terugkoppelen dat dit twee nieuwe toiletten oplevert. Klanten hechten er veel waarde aan om dit te weten.” 19 november is een speciale dag in wc-papierland. Dan is het Wereld Toilet Dag. “Op die dag sturen we al onze klanten hun persoonlijke ImpactCheck”, aldus Melle. “Daarmee zien ze in één oogopslag welke impact hun papiergebruik heeft: hoeveel bomen er niet zijn omgehakt, hoeveel mensen er zijn geholpen en hoeveel toiletten er zijn gebouwd. Zo konden we The Student Hotel bijvoorbeeld al na één jaar vertellen dat het gebruik van ons wc-papier twee nieuwe toiletten in Afrika had opgeleverd. Dat vonden ze helemaal te gek.” 69 2021 - nummer 4 - promzvak.nl z
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5