PROMZ VAK 04-2021

8 W izard of partnerships, director of LOO-gistics, sales rockstar...? Alleen al het lezen van de functies bij The Good Roll maakt je vrolijk. “Dat is precies wat we willen,” glimlacht Melle Schellekens, co-founder en crea- tive captain van The Good Roll: “Happiness verspreiden.” Melle en zijn compagnon Sander komen uit de horecawereld. “We waren altijd bezig met de vraag ‘wat kan er duurzamer?’ Eén van de merken die ons inspireerden was Earth Water. Je koopt een flesje water en daarmee steun je een waterproject in een ont- wikkelingsland. Dus door als consument de juist keuze te maken, maak je rechtstreeks impact op een betere wereld. Dat concept sprak ons aan.” Schone toiletten Als jongen van zestien maakte Melle een reis door Afrika. “We kwamen op plekken waar de situatie schrijnend was”, vertelt hij. “Op een dag sprak ik een man van een hulporganisatie. Ik vroeg hemwaar het meeste behoefte aan was. ‘Schone toiletten’, zei hij resoluut. Hij vertelde dat difterie de grootste doodsoorzaak onder kinderen is. Dat kinderen eigenlijk niet naar school kunnen als er geen schone toiletten zijn. Dat meisjes een week per maand niet naar school kunnen, omdat ze dan ongesteld zijn. Het gesprek The Good Roll maakt toiletpapier van gerecycled papier. Dit levert werk op voor honder- den mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De rollen worden verpakt in wikkels en dozen met de tofste designs. En last but not least: vijftig procent van de winst gaat naar de bouw van toiletten in ontwikkelingslanden. Tel uit je win-win-winst! Maakt de wereld ‘less shitty’ met wc-papier The Good Roll met die man hakte er in. Ik kon destijds nog niet zoveel met die informatie, maar het zaadje was geplant.” “Voor onze horecazaken verdiepte ik me in het papierverbruik. Niet normaal hoeveel papier er in de horeca doorheen gaat! Keukenrol, tissues, toiletpapier… denk eens aan al die bomen die daarvoor gekapt moeten worden. We kwamen erachter dat de productie van toiletpapier al zeventig jaar niet was veranderd. Een duurzaam alternatief was er niet. We besloten dan maar zelf duurzaam toiletpapier te gaan produceren. Het leek ons een gat in de markt. En van de winst zouden we toiletten in Afrika gaan bouwen… ” Hip & Happening In 2018 zag The Good Roll het levenslicht. Het is ongelooflijk hoe Melle en Sander van een saai product als wc-papier zoiets hips & happenings hebben kunnen maken. Al waren er wel wat opstart- problemen. “Toen we helemaal ready to roll waren, klaar om onze eerste wc-papier abonnementen te verkopen, gebeurde er… helemaal niets!” Nu kan Melle er smakelijk om lachen. “Niemand kende The Good Roll nog, we moesten van scratch af beginnen. Gelukkig hebben we nu een trouwe groep abonnees en komen er elke maand nieuwe bij.” 67 2021 - nummer 4 - promzvak.nl z

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5