PROMZ VAK 04-2021

9 Het begon met een pen Toevoeging Compacon Ton Löbker werd zelf onderdeel van de Plato Group familie toen zijn bedrijf Compacon werd verkocht aan de Plato Group in 2017. Waar IGO Promo vooral het MKB bedient, richt Compacon zich met name op de grote nationale en internationale klanten. Er is door veel mensen in het vak altijd gezegd dat het in theorie niet mogelijk is om zowel supplier als distributeur te zijn. In de praktijk kan het volgens Löbker echter prima, mits je duidelijk communiceert en transparant naar de markt bent. ”De markt is gelaagd en in principe groot genoeg. Je moet natuurlijk wel dezelfde condities intern hebben als naar buiten toe. Anders loopt het letterlijk en figuurlijk scheef. Maar als je dat doet, dan heeft het alleen maar voordelen. Met name op het gebied van schaal en efficiency, daar wordt wat mij betreft de wedstrijd gewonnen binnen bedrijven als het onze.” Internationalisatie Toen Compacon werd overgenomen heeft Löbker de taak op zich genomen om het bedrijf binnen de Plato Group te internationali- seren. IGO en Clipper werkten al internationaal, dus het netwerk lag er om Compacon uit te rollen in andere markten. Eind 2018 ontstond er echter een probleem omdat de CCO en de CEO weg- gingen en toen heeft hij de afspraak gemaakt met de RvC om drie jaar de rol van CEO op zich te nemen. En niet onverdienstelijk. “We zijn inmiddels in 13 landen actief met de Plato Group en haar merken. Met Compacon willen we vooral de grote klanten servicen maar wel met eigen vestigingen en met eigen mensen. Wij denken dat dit sterker is dan een samenwerkingsmodel of netwerk van onafhankelijke distributeurs, omdat we één doel hebben met zijn allen en dat is het merk Compacon in de markt zetten. Dat geldt ook voor Clipper. IGO Promo is natuurlijk iets anders georganiseerd, omdat we de e-commerce operatie cen- traal aansturen. Echter, het rechtstreekse klantencontact doen we wel weer vanuit de landen. Het is immers belangrijk om te kunnen gaan met cultuurverschillen, die ook weer bepaalde voorkeuren in producten en kwaliteit met zich meebrengen. Onze klanten kopen gemiddeld maar 1 keer per jaar. Dus moet je ervoor zorgen dat ze het volgende jaar weer bij je terugkomen. Dat moet je ondersteunen met een salesorganisatie per land. De komende jaren zullen we zeker verder uitbreiden binnen Europa. Zo zijn we nog nauwelijks vertegenwoordigd in de Mediterrane landen en kunnen we ook nog behoorlijk groeien in bijvoorbeeld Duitsland.” Toekomst sociaal en groen Vanzelfsprekend komt ons gesprek op sustainability terecht en leg ik de vraag neer wat Plato Group doet op dat gebied. Op het moment van ons interview is Ton Löbker nog druk bezig met de overname van een ‘groene supplier’ die invulling moet geven aan de ‘groene’ component (bekijk het artikel hierover op pagina 17). Hij is zelf heel duidelijk over de urgentie die hij als Plato Group voelt om te ‘vergroenen’. “Onze branche moet wel ver- duurzamen, want anders krijgen we vanzelf een keer restricties opgelegd. En ik begrijp ook wel waarom. Natuurlijk doen we er alles aan om binnen onze processen zo sustainable mogelijk te zijn, maar het kan vooral op productniveau gewoon beter en daar werken we hard aan. Maar ook aan de sociale component geven we steeds meer aandacht. Wat bijna niemand weet is dat 85% van de aandelen van de Plato Group door de oprichter Martien Jonkers geschonken zijn aan een door hem opgerichte goede doelen stichting, de Plato Group Foundation. Dat betekent dat de zogenaamde overwinst naar de foundation gaat en geïnvesteerd wordt in goede doelen met een ANBI keurmerk. Volgend jaar zul- len we dit ook breder naar de markt communiceren. Wij willen als bedrijf succesvol zijn om daarmee iets terug te kunnen geven aan de maatschappij. Hiermee willen we de sociale component van het bedrijf veel meer op de kaart zetten. Sinds het overlij- den van Martien Jonkers in 2007 heeft Plato Group Foundation -anoniem- al vele miljoenen kunnen schenken aan diverse ANBI stichtingen. Met gepaste trots komen we nu met dit nieuws naar buiten en treden we met de Foundation uit de anonimiteit. Laten we hopen dat we hiermee ook een voorbeeld zijn voor andere ondernemingen in de branche.” Löbker neemt afscheid als CEO bij de Plato Group De termijn van drie jaar zoals afgesproken met de RvC zit erop en Löbker heeft besloten deze termijn als CEO van Plato Group niet te verlengen. Op het moment dat er een opvol- ger gevonden is (naar verwachting ergens in april 2022) zal Löbker het stokje als CEO overdragen. De grote vraag is natuurlijk wat hij gaat doen. “Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik nog iets anders zou willen, maar dan moet je daar wel ruimte voor hebben en dat is ook de reden om mijn huidige functie bij Plato Group neer te leggen,” legt Löbker uit. “Het grappige is alleen dat ik nog niet weet wat precies. Misschien ga ik jonge ondernemers ondersteunen, bedrijven adviseren binnen of buiten de branche of komen er nog hele andere dingen op mijn pad. Ik ga er straks eerst eens even goed over nadenken. Ik ben 60 jaar en het is tijd voor wat anders. Maar voor alle duidelijkheid, ik ga pas weg als er een goede opvolger is. Dat verdient dit mooie bedrijf!” z 65 2021 - nummer 4 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5