PROMZ VAK 04-2021

8 P romZ Vak heeft een gesprek met Ton Löbker, CEO van de Plato Group, over hoe het bedrijf met zijn merken Clipper, IGO Promo en Compacon is uitgegroeid tot één van de bekendste bedrijven in onze markt en, wellicht belangrijker, hoe de toekomst voor het bedrijf eruit komt te zien. “IGO is begin jaren 60 ontstaan vanuit de behoefte om Europa in te gaan met promotionele producten,” vertelt Löbker enthousiast. “Jonkers’ Handelsonderneming voldeed wat dat betreft niet meer. De naam IGO is de afkorting van Internationale Geschenken Organisatie. IGO richtte zich op de verkoop van relatiegeschenken aan bedrijven, stichtingen, instellingen en de overheid. Toen Martien in aanraking kwam met het concept direct marketing besloot hij van IGO een post- order bedrijf te maken en zo werd IGO Post geboren.” Wet van de remmende voorsprong IGO – inmiddels met de toevoeging Promo - heeft zijn enorme naamsbekendheid in de markt te danken aan de postordertijd. Nog steeds noemen heel veel opdrachtgevers in het grote onder- zoek dat PromZ ieder jaar uitvoert, spontaan de naam IGO, vaak in één ademmet Van Helden als gevraagd wordt naar de bekendste distributeurs. Eigenlijk raar dat die twee grote dm-bedrijven de slag naar e-commerce in eerste instantie leken te missen. “Dat is de wet van de remmende voorsprong”, stelt Löbker. “Gelukkig hebben we een inhaalslag gemaakt en dat heeft dan weer heel goed uitgepakt. Niet voor niets zijn we dit jaar online leverancier van het jaar geworden. We hebben echt enorm geïnvesteerd in goede mensen en in goede systemen en vooruitstrevende techniek. En dan hebben we het voordeel van de nog altijd grote naambekendheid binnen het MKB, dat voor IGO Promo de belang- rijkste doelgroep is. We krijgen voor ons gevoel goed grip op de In het laatste oorlogsjaar van WO2 startte Martien Jonkers op 21-jarige leeftijd een eigen bedrijf, Jonkers' Handelsonderneming genaamd. Hij was een van de eersten in Nederland die bedrukte pennen op de markt bracht. En zo begon het… Het begon met een pen Ton Löbker over 75 jaar Plato Group markt en de afgelopen maanden scoren we echt beter dan in 2019. Dus het gaat steeds beter. We hebben ook volledig geïnte- greerde processen waar het de bestellingen van IGO betreft die door Clipper geleverd worden. Wanneer er zo’n order binnenkomt, dan hoeven daar bijna geen mensenhanden aan te pas te komen.” Ontstaan Clipper Clipper werd als supplier aan de groep toegevoegd, toen eigenaar Jonkers zag dat de producten die door IGO geïmporteerd en gede- coreerd werden ook aan andere distributeurs verkocht konden worden met behoud van marge voor alle partijen (zowel distri- buteur als supplier). De merknaam Clipper bestond binnen de groep al als pennenfabrikant en werd nu merk en bedrijfsnaam voor de supplier Clipper. Al snel werd het assortiment zelfstandig uitgebreid en verkocht Clipper aan bijna iedere distributeur in Nederland. Het assortiment verschilt niet echt wezenlijk van de andere grote suppliers, wat de vraag rechtvaardigt wat het onder- scheidend vermogen van Clipper is? Löbker legt uit: “Heel eerlijk denk ik dat we op productniveau alleen op details verschillen. Op hoofdlijnen voeren we hetzelfde assortiment. Wij hopen onder- scheidend te zijn op serviceniveau, dus de manier waarop we met onze klanten omgaan. Daarnaast decoreren we natuurlijk in eigen huis en hebben we grote voorraden, dus dat is ook wel een onderscheid omdat we wellicht iets sneller kunnen leveren dan een concurrent die dat vanuit bijvoorbeeld Polen of Roemenië moet doen. Het is een voordeel dat we op dit moment alles in Nederland hebben. We kunnen nog steeds concurreren op prijs, terwijl de werkgelegenheid hier blijft, we minder vervoerskosten hebben, snelle leveringen en ga zo maar door. Bovendien zetten we in op arbeidsextensieve productieprocessen waardoor we ook in de toekomst concurrerend blijven. z 63 2021 - nummer 4 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5