PROMZ VAK 04-2021
C O M M E N T A A R D O O R P E T E R V A N G E S T E L ( P E T E R . V A N G E S T E L @ H E T P O R T A A L . C O M ) Allereerst wil ik iedereen een heel voorspoedig en vooral gezond 2022 wensen. Laten we hopen dat we beter leren om te gaan met de nieuwe werkelijkheid en dat we niet tegenover elkaar komen te staan, maar er met elkaar er iets moois van gaan maken. En over mooi gesproken, wat vinden jullie van het nieuwe coverdesign van veelzijdig kunstenaar Snars? Het komende jaar zal Lars Bogaers ieder nummer van PromZ Vak voorzien van een op maat gemaakt ontwerp. Ga hem vooral volgen op Insta: snars_nl Deze special duurzaamheid stemt me hoopvol. Natuurlijk kan ik wel eens negatief uit de hoek komen als het gaat om greenwashing in onze industrie en geef ik mensen op hun donder omdat ze de boel belazeren. En let op: dat blijf ik doen. Omdat ik ervan overtuigd ben dat het anders moet! Maar wanneer ik kijk naar al die prachtige initiatieven in de branche, dan ben ik vooral positief. Ik had de eer om dit jaar zitting te nemen in de jury van de PSI Sustainability Awards. Als ik daar één ding geleerd heb is dat we onze branche niet van vandaag op morgen kunnen veranderen. Een transitie kost tijd en geld en jammer genoeg verdienen we nu nog veel te vaak onze centen met producten die alles behalve sustainable zijn. Maar je voelt een onderstroom van verandering in de maatschappij; ook in onze branche en die juich ik van harte toe. We zijn er steeds meer van overtuigd dat promotionele producten toegevoegde waarde moeten hebben. Dat ze nut moeten hebben en voor langere tijd gebruikt moeten worden. In de Life Cycle Analysis heeft dat het meeste impact. Als iemand als Ton Löbker, CEO van de Plato Group, goed begrijpt waarom onze industrie als vervuilend gezien wordt en echt op zoek is naar nieuwe manieren om ondernemen in onze branche invulling te geven, dan weet je: verandering hangt in de lucht. 9 2021 - nummer 4 - promzvak.nl 5
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5