PROMZ VAK 04-2021

9 Het gaat beter, maar het kan nog beter van de distributeurs denkt dat de branche achterloopt vergele- ken met de opdrachtgevers. Al met al scoort de branche zo slecht nog niet op duurzaamheid, alleen is het wel jammer dat twee derde van de opdrachtgevers daar weinig of niets over weet. Corona is nog niet echt een stimulans voor online Een van de gevolgen van de coronacrisis is de versnelde ontwik- keling van online verkopen. Deze manier van verkoop speelt al jaren een rol binnen de wereld van promotionele producten. In de afgelopen jaren zagen we een lichte stijging van het aan- deel van promotionele producten dat online ingekocht wordt en een wat snellere stijging van het aantal distributeurs met een eigen webshop. Inmiddels heeft 62% van de distributeurs een webshop, maar slechts rond 10% beschouwt zichzelf als een min of meer volledig online-bedrijf. Dit betekent dat de meeste distributeurs hun omzet deels online en deels offline realiseren. Het aandeel van online verkopen bij die distributeurs die een website hebben is in 2021 gestegen van 11,8 naar 13,8%. Het is een groei zoals we die al enkele jaren zien, er lijkt geen extra impuls door corona gegeven te zijn aan de webshopverkopen van distributeurs. Waar corona wellicht wel een rol bij gespeeld heeft is de ont- wikkeling van de online verkopen van suppliers. In 2021 had 68% van de suppliers een eigen webshop. Het aandeel van online verkoop bij degenen met zo’n webshop bedroeg in 2020 nog zo rond 35%, maar groeide spectaculair tot 47,5% in 2021. Een gevolg van corona? We moeten ons hierbij realiseren dat distributeurs die inkopen bij een supplier over het algemeen beter weten wat ze precies nodig hebben dan een inkopende opdrachtgever. En als een distributeur precies weet wat hij wil is een online aankoop bij de supplier vaak de snelste en gemak- kelijkste weg. Aan de distributeurs en suppliers is ook gevraagd of corona blij- vende veranderingen in de bedrijfsvoering tot gevolg zal hebben, veranderingen dus die blijven bestaan nadat de coronacrisis bezworen is. Het meest genoemd als blijvende factor is een veel grotere rol van digitale media bij klantcontact (33% van de distributeurs en 40% van de suppliers noemt dit). Dit verklaart wellicht ook de hiervoor genoemde online groei bij suppliers. Het thuiswerken door medewerkers staat op de tweede plaats (30% distributeurs en 20% suppliers). Daarnaast worden nog de minder grote rollen van de showroom en vertegenwoordigersbe- zoek genoemd. Al met al mogen we verwachten dat daardoor de groei van het aandeel online zonder meer door zal zetten, al was die groei in 2021 niet veel anders dan de groei in de voorgaande jaren. Wie nu nog niet digitaal kan communiceren met klanten of online orders kan noteren heeft de boot gemist en moet zich zorgen maken over de toekomst. What’s next? Het in 2021 gehouden PromZ Distributeurs- en Opdracht- geversonderzoek laat zien dat de branche robuust is, in staat is geweest om de omzetklap van 2020 op te vangen en stap voor stap doorgaat met de verdere ontwikkeling van enerzijds het aanbod van duurzame producten en anderzijds het verder digi- taliseren van de bedrijfsvoering. De branche zou op een aantal punten haar inspanningen op deze gebieden actiever mogen uitdragen aan de opdrachtgevers. Dat blijkt voor veel distribu- teurs toch lastig. Ze kijken erg naar zichzelf en denken dat de klant dol is op media waar distributeurs zelf ook van houden. Ook denken distributeurs anders over sommige selectiecriteria dan opdrachtgevers. Beter naar elkaar luisteren zal de relatie tussen distributeur en opdrachtgever écht kunnen optimaliseren. Kerstpakketten Uit het PromZ Opdrachtgeversonderzoek 2021 blijkt dat voor november 2021 door 52% van de bedrijven een kerstpakket aan de personeelsleden verstrekt zal worden, een percentage dat vergeleken met voorgaande jaren aan de lage kant is. Ook is de gemiddelde waarde van een kerstpakket wat teruggelopen tot rond 53 euro. Dit heeft vermoedelijk te maken met allerlei bezuinigingen die bedrijven hebben moeten doorvoeren om de corona-gevolgen op te vangen. Zo mag je aannemen dat bijvoorbeeld het percentage horecaondernemingen dat het personeel verrast met een kerstpakket in 2021 vrij gering zal zijn. Uit het onderzoek wordt ook duidelijk dat kerstpakketten voor een belangrijk deel nog steeds concrete producten bevatten, zoals voedingsmiddelen. Een code aan het personeel verstrek- ken om online zelf iets uit te kiezen neemt in populariteit behoorlijk af (in 2019 werd nog in 20% van de gevallen zo’n code verstrekt, in 2021 is dat teruggelopen naar 7%). In verband met de grondstoffen- en transportproblematiek zou je verwachten dat bedrijven in 2021 hun inkoop van kerstpak- ketten eerder regelden dan anders. Dat blijkt lang niet altijd het geval geweest te zijn: driekwart van de opdrachtgevers heeft in 2021 de kerstpakketten in dezelfde periode besteld als in andere jaren. 12% is eerder gaan bestellen en de rest heeft zelfs later besteld dan anders. Kijken we naar de distributeurs, dan blijkt ruim 40% van de distribiteurs en suppliers diverse onderdelen van kerstpakketten in 2021 toch eerder dan in voorgaande jaren besteld te hebben. Het is niet zo verwonderlijk dat distribu- teurs en suppliers eerder zijn gaan inkopen, zij kenden immers als geen ander de zich snel ontwikkelende grondstoffen- en transportproblematiek. Je kunt ook zeggen dat ze dankzij hun vooruitziende blik de opdrachtgevers in staat hebben gesteld om hun oude vertrouwde bestelperiode aan te houden. z 2021 - nummer 4 - promzvak.nl 49

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5