PROMZ VAK 04-2021
8 Het gaat beter, maar het kan nog beter verschillen doen zich voor bij vertegenwoordigersbezoek: 55% van de distributeurs heeft een voorkeur voor vertegenwoordi- gersbezoek, maar slechts 6% van de opdrachtgevers zit hier op te wachten. Eenzelfde beeld zien we bij de telefoon: 66% van de distributeurs geeft de voorkeur aan dit communicatiemiddel, terwijl slechts 14% van de opdrachtgevers deze voorkeur met de distributeur deelt. Ook als het om beursbezoek of om adverten- ties in vakbladen gaat is er een verschil in visie: opdrachtgevers vinden dit soort zaken beduidend belangrijker dan de meeste distributeurs. Je vraagt je af of distributeurs weleens aan hun klanten hebben gevraagd op welke wijze en met welk medium zij het liefst communiceren. Als het goed is leiden al deze activiteiten niet alleen tot mogelijke verkopen, maar in ieder geval ook tot een zekere naamsbekend- heid. Op dat vlak is er in het afgelopen jaar weinig gebeurd. Zowel spontaan als geholpen is Van Helden het meest bekend bij de opdrachtgevers, op enige afstand gevolgd door IGO Promo. Die twee distributeurs vormen al jaren de kopgroep qua naams- bekendheid. In het daaropvolgende peloton is er een groep distributeurs met 10% of meer geholpen naamsbekendheid: WOT!, Interimage, Multigift, Allgifts, Be Global/Intercédé en Webo Promotion. Het is opvallend dat in de lijstjes met bekende distributeurs de laatste jaren nauwelijks verandering is gekomen, terwijl toch naamsbekendheid de eerste stap naar een order is. Met alleen de telefoon of vertegenwoordigersbezoek bereik je waarschijnlijk niet genoeg prospects om je naamsbekendheid een boost te geven. Duurzaamheid: stap voor stap belangrijker Duurzaamheid en promotionele producten: het blijft een lastig huwelijk. De branche heeft op dit gebied al veel gedaan. De vraag is uiteraard of de opdrachtgevers dat ook zien en, nog belangrijker, of opdrachtgevers hun inkoopbeslissing mede baseren op duur- zaamheidsaspecten. Dat doen ze, maar ze verwachten eigenlijk dat alle distributeurs duurzame producten kunnen aanbieden. Feit is dat inmiddels het aandeel van duurzame promotionele producten in de omzet van de distributeurs een robuuste 25% bedraagt. Dit percentage groeit, al is het niet snel. Het ligt redelijk in lijn met de opgave van opdrachtgevers; zij melden dat, binnen hun totale aankoop van promotionele producten, ‘duurzaam’ een aandeel van zo’n 22% heeft. Loopt de branche hiermee voorop ten opzichte van andere bran- ches? De vraag of een branche vóór- of achterloopt ten opzichte van andere branches is natuurlijk subjectief. Wat de één ‘voor- oplopen’ vindt, zal een ander misschien definiëren als armzalig gescharrel in de zijlijn. We hebben die vraag dit jaar voorgelegd aan zowel de opdrachtgevers als de distributeurs. Opvallend is dat 30% van de ondervraagde distributeurs zegt niet te kunnen beoordelen waar de branche staat op het gebied van duurzaam- heid, zoals blijkt uit tabel 3. Dat zijn kennelijk distributeurs die bij een onderwerp als duurzaamheid meer navelstaren dan om zich heen kijken. Nog boeiender, en misschien wel verontrustender, is het feit dat niet minder dan 67% van de opdrachtgevers zegt niet te kunnen beoordelen waar de promotionele producten bran- che staat als het om duurzaamheid gaat. Dat duidt op een groot gebrek aan communicatie over duurzaamheid, alle collectieve en individuele inspanningen ten spijt. ‘Be good and tell it’ gaat nog steeds op. Sterker nog, het is een gemiste kans dat zo weinig opdrachtgevers iets weten over de duurzaamheidsinspanningen van de branche. Degenen die dat wel weten oordelen verdeeld: 30% van die groep, of het nu dis- tributeurs of opdrachtgevers zijn, vindt dat de branche voorloopt op andere branches als het om duurzaamheid gaat. 36% (distri- buteurs) resp. 39% (opdrachtgevers) denkt dat de promotionele producten branche qua duurzaamheid in de pas loopt met andere branches en 34% van de distributeurs en 30% van de opdracht- gevers denkt dat de branche hierop juist achterloopt. Al is het verschil klein, het is interessant te zien dat een relatief groter deel Distributeurs Opdrachtgevers % % Telefoon 66 14 E-mail 60 60 Bezoek van een vertegenwoordiger 55 6 Bezoek aan een website 35 41 Bezoek aan een showroom 32 22 Social media 25 12 Direct mail 23 14 Beursbezoek 15 24 Tabel 2: Voorkeur voor communicatiemethode Distributeurs Opdrachtgevers n= 91 83 % % Branche loopt voor 30 30 Branche loopt in de pas 36 40 Branche loopt achter 34 30 Totaal 100 100 Tabel 2: Voorkeur voor communicatiemethode z 2021 - nummer 4 - promzvak.nl 47
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5