PROMZ VAK 04-2021

8 originaliteit, gevolgd door de prijs van het promotionele product verreweg het meest belangrijk, aspecten waarvan distributeurs juist denken dat ze minder belangrijk zijn dan service en vakkun- digheid. Zoiets kan leiden tot het langs elkaar heen praten van distributeur en opdrachtgever. Het risico is groot dat een distribu- teur communicatief zijn aandacht teveel besteedt aan zaken die zijn toekomstige opdrachtgevers wat minder belangrijk vinden. Het lijkt erop dat een behoorlijk aantal distributeurs misschien wel wat teveel naar zichzelf luistert en te weinig naar de klant. En dan hebben we het nog niet eens over de gehanteerde communica- tiekanalen. Dit jaar is aan zowel distributeurs als opdrachtgevers gevraagd welke communicatiekanalen zij ingezet resp. gebruikt hebben in het contact tussen distributeur en opdrachtgever. 90% van de distributeurs noemt dan e-mail en telefoon, 66% noemt social media en 60% noemt het bezoek van een vertegenwoor- diger. Van de opdrachtgevers noemt ruim 60% e-mail, terwijl 53% van hen een bezoek aan de website van de distributeur als communicatie met zijn leverancier omschrijft. Verschillende visies op communicatiekanalen Interessanter wordt het wanneer we vragen naar de voorkeu- ren voor communicatiekanalen. Door de distributeurs worden dan telefoon, e-mail en vertegenwoordigersbezoek het vaakst genoemd. Maar stellen we diezelfde vraag aan opdrachtgevers dan zien we ook hier dat e-mail weliswaar het vaakst genoemd wordt, maar dat een bezoek aan een website op de tweede plaats komt en beursbezoek op de derde plaats (zie tabel 2). De grootste Volgens opdrachtgevers Volgens distributeurs % % De originaliteit van de aangeboden artikelen 48 30 De prijs van de aangeboden artikelen 31 16 De service/vakkundigheid van de leverancier 20 54 Totaal 100 100 Tabel 1: Het belangrijkste selectiecriterium bij de keuze van een distributeur z 45 2021 - nummer 4 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5