PROMZ VAK 04-2021

9 Belang benadrukken Bijzonder is dat in de ondertitel van de beurs 'Sales' is versche- nen. Volgens Swaab is hiervoor gekozen om duidelijk te maken dat veel producten en diensten op de beurs niet alleen helpen om een merk te promoten of relaties te bestendigen, maar ook echt salestools zijn. "In plaats van korting te geven, is het veel effectiever om een premium bij de aankoop te geven. Dat kost je geen omzet en werkt juist verkoopbevorderend. Het is niet voor niets dat de supermarkten gevuld zijn met promotionele acties. Daar kunnen b2b-bedrijven nog veel van leren." "Daarnaast moeten we als sector ook het belang van interne mar- keting blijven benadrukken. Door het toevoegen van onder meer workwear, events en kerstpakketten in het exposantenaanbod kunnen we die boodschap naar de opdrachtgever toe versterken." Collectieve verantwoordelijkheid En inspiratie-event? Is dat het welbekende sausje of denkt de beursorganisator dat waar te kunnen maken? "Uit het bezoekersonderzoek blijkt dat er veel te weinig gebeurt op de beurs. We zijn met zijn allen gewoon te passief geweest. Het is vooral een collectieve verantwoordelijkheid om voor meer reuring op de beursvloer te zorgen, dus dat gaan we ook extra onder de aandacht brengen bij onze exposanten." "Wij hebben op de beursvloer een aantal prominente plek- ken gereserveerd waar de bezoeker inspiratie kan vinden. De invulling kan door exposanten of door onszelf worden gedaan. Uitgangspunt is dat het interactief is en dat de bezoeker er iets van kan leren of kan doen." "Daarnaast komen er in ieder geval twee inhoudelijk sterke semi- nars: één voor HRM/office-managers en één voor marketing/ sales-managers. En daar waar er behoefte is kunnen we voor specifieke netwerkclubs of vakverenigingen er een netwerkbij- eenkomst van maken." "Maar ik blijf benadrukken dat iedere exposant hoort bij te dragen aan het creëren van een dynamisch event. Dat hoeven niet altijd grote dingen te zijn. Alle kleine beetjes bij elkaar zorgen dat PromZ.live echt gaat leven bij de opdrachtgever." Dynamische regio Het masterplan omvat drie edities van PromZ.live: Zuid, Midden en Noord. In 2022 staat alleen PromZ.live Zuid op de agenda. Om precies te zijn op 12 mei in het Autotron in Rosmalen. Het idee is om de drie edities in de toekomst kort achter elkaar te laten plaatsvinden, in een tijdsbestek van twee of drie weken. Om dat te bewerkstelligen zou er in het eerste jaar veel ener- gie gestoken moeten worden in logistieke en organisatorische aspecten. De beursorganisator besteedt liever zoveel mogelijk aandacht in het perfectioneren van het concept en kiest daarom voor één editie in 2022. Er zijn twee redenen om te beginnen met regio Zuid, vertelt Swaab. Ten eerste is de eindklantenbeurs van PromZ nog nooit zuidelijker geweest dan Rotterdam. Dus voor veel potentiële bezoekers zal het een eerste kennismaking zijn met PromZ.live. Daarnaast is het een dynamische regio, die sterk in ontwikkeling is en veel bedrijven kent met tussen de 30 tot 300 medewerkers, een voor deze beurs belangrijk segment. "En met het Autotron hebben we de ideale locatie voor een inspi- ratie-event. Goed bereikbaar, eenvoudig parkeren én bovenal een aankomstroute en evenementenhal die we geheel in PromZ. live-stijl kunnen inrichten." z 2021 - nummer 4 - promzvak.nl 43

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5