PROMZ VAK 04-2021
P romZ.live wordt een bredere vakbeurs voor een beperkter gebied. De bezoekersenquête van editie 2021 en een open discussie met een aantal van vaste exposanten vormde de basis van een nieuw beursconcept. De beurs voor tastbare marketing transformeert in 2022 naar het inspiratie-event voor sales en marketing. Daarnaast zet organisa- tor Het Portaal Uitgevers in op regionale edities van haar beurs die voorheen landelijk was. Dat laatste corrigeert directeur-eigenaar John Michael Swaab direct: "We hebben PromZ.live en daarvoor PromZ Event altijd neergezet als een nationale beurs, maar uit analyse van de bezoekersgegevens blijkt dat zo'n tachtig procent binnen een straal van 30 kilometer van de beurs kantoor houdt. Het maakt niet uit of we de beurs in Utrecht, Rotterdam of Amsterdam orga- niseerden. De 'need to visit' is bij onze bezoekersdoelgroep te laag om een halve dag van het werk te zijn." "Zeker nu mensen buiten hun dagelijkse werk om steeds min- der tijd hebben en lokaal de trend van dit moment is, is dit het moment om de koe bij de horens te vatten." Kansrijke doelgroep Door PromZ.live nu te profileren als regionale beurs kan hij de marketinginspanning volledig richten op de meest kansrijke doelgroep. Swaab: "We hebben onze beurs altijd landelijk vermarkt. Dat is deels zonde van de investering in tijd en geld als de conclusie is Met PromZ.live Zuid introduceert uitgeverij Het Portaal in 2022 een nieuw concept voor haar eindklantenbeurs. De tot regionaal inspiratie-event voor sales en marketing getrans- formeerde beurs gaat meer opdrachtgevers trekken, is de overtuiging van organisator John Michael Swaab. PromZ.live Zuid wordt echt inspiratie-event DOOR EDWIN NUNNINK dat de meeste bezoekers uit de omliggende regio komen." "Daarbij is onze ervaring dat landelijke media maar matig geïn- teresseerd zijn om aandacht te besteden aan zo'n specifieke vakbeurs. Regionale media staan daar veel meer voor open." "Hetzelfde gaat op voor netwerkorganisaties en vakverenigingen. We zetten nu vol in op lokale media en netwerkclubs." Verbreding aanbod Daarnaast moet verbreding van het beursaanbod PromZ.live hoger op de agenda zetten bij de doelgroep. Een doelgroep die van zichzelf ook zeer divers is zo blijkt uit de jaarlijkse marktonderzoeken van PromZ. De aanschaf van promo- tionele producten en relatiegeschenken kan in handen liggen van een marketeer, inkoper, HR-medewerker, directiesecretaresse of directeur-eigenaar en dat is nog maar een algemene greep uit de geregistreerde functieprofielen. Deze mensen zijn voor veel meer zaken verantwoordelijk dan alleen 'tastbare marketing' en daar speelt de beursorganisator op in door meer verschillende aanbieders op de beurs te presenteren. Te denken valt aan reclame-adviesbureaus, print&sign-bedrijven, evenementenbureaus, dienstverleners op het gebied van hos- pitality, fulfillmentbedrijven, leveranciers van werkkleding en digital marketing bureaus. Swaab: "Zowel uit de bezoekersenquête als een open discussie met een aantal van onze vaste exposanten kwam deze behoefte aan verbreding naar voren. Dus dat is voor ons een belangrijk speerpunt. Ik schat in dat zo'n 40 procent van de beursvloer bevolkt zal worden door de nieuwe exposantengroepen." 42
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5