PROMZ VAK 04-2021
8 ‘Op een andere manier zaken doen zit in onze genen’ Stef van der Velde: “Er is natuurlijk één grote speler in luxe care en lifestyle pakketten, Rituals, en zij richten zich voornamelijk op de retail. Wij hadden beiden al jaren in ons hoofd dat dat ook anders moet kunnen. Daarbij heeft sustainability prioriteit. Dus we willen een product aanbieden dat 100% sustainable is, daar zijn we al lang mee bezig en dat is echt een uitdaging.” Conservatief Van der Velde en Groenendijk kennen elkaar al vele werklevens lang. Saillant detail is dat Groenendijk zelfs zijn vrouw Vanessa via Van der Velde heeft leren kennen. Groenendijk begon in 1998 bij Image Trading International, waar Van der Velde tot ceo gepromoveerd was. Toen laatstgenoemde Giving Europe startte, waar ook Adri van Helden bij betrokken was, ontwik- kelde Groenendijk zich tot marketing manager. Bert Groenendijk: “Ik heb negen jaar bij Giving gewerkt. Daarna ben ik voor mezelf begonnen als distributeur La Parada, een fami- liebedrijf samen met mijn broer. Maar bij mij gaat het na zo’n tien jaar weer kriebelen en dan wil ik iets nieuws (erbij) doen, binnen de branche want die blijf ik heel erg leuk vinden. We staan mid- den in de markt maar we passen niet in een hokje.” Van der Velde: “We kunnen beiden niet goed tegen de verkleefde conservatieve sfeer die soms in de branche hangt. Wij zien niet zoveel in het oude model van supplier, distributeur, en eindklant. Ik roep al tien jaar dat het moet veranderen! Weinigen durven een ander kanaal te bewandelen.” Hoe komt dat eigenlijk? Het is toch een branche die in moet spelen op wat er gebeurt in de maatschappij…. “Waarschijnlijk is het de angst om iets te verliezen als je het model gaat veranderen. Groothandelaren gaan bijvoorbeeld niet direct omdat ze dan de helft van hun klanten zouden kunnen verliezen. Een hoop bedrijven zijn in handen van private equity, durf het dan maar eens aan om verandering door te voeren als zij na 5 jaar de tent weer willen verkopen. Ik begrijp dat ook wel.” Hoe zou je de meerwaarde van de werkwijze van Image Traders voor de markt kunnen omschrijven? Bert Groenendijk: “Die is op meerdere vlakken merkbaar. We verzorgen bijvoorbeeld de branding en het design terwijl daar vaak bij suppliers niet de focus ligt. Die ligt voor hen vaak bij het in- en verkopen van volume producten, vaak afkomstig vanuit het Verre Oosten. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Maar bijvoorbeeld de branding van producten via moderne kanalen als social media en influencers wordt nog niet veel gedaan. Daarnaast ligt bij ons de focus voor een groot deel op Europese productie.” Disruptie Naast zijn aandeel in Image Traders is Stef van der Velde betrok- ken bij heel verschillende projecten vanuit zijn drive om het anders te doen. Zo heeft hij met een partner een frietketen in Shanghai opgezet omdat hij zich ergerde aan de kwaliteit van verse friet. De drie vestigingen liepen razend goed totdat corona voorbij kwam. Ze besloten het groeimodel on hold te zetten en twee van de drie vestigingen in Shanghai te sluiten. Ook kwamen er enkele medisch gerelateerde projecten op zijn pad . Stef van der Velde: “De wereld van de opticiens is weer zo’n conservatieve industrie waarin alles veel te duur wordt aange- boden. Dan begint het bij mij te kriebelen. Deze industrie moet nog de omslag maken van winkels naar online dus dat duurt nog een aantal jaar maar het zal veranderen. Want als je zelf online oogmetingen kunt doen, kun je overal een bril uitzoeken. Dat betekent ook dat het bijvoorbeeld voor mensen in Afrikaanse lan- den laagdrempelig wordt om een bril te krijgen. Het sociale aspect ervan spreekt me zeer aan. Zo ben ik ook in contact gekomen met iemand die een speciale tafel had ontwikkeld om babysterfte terug te dringen. Maar dat mag in de medische wereld niet com- mercieel uitgerold worden en daarom heb ik geïnvesteerd in een nieuw bedrijf om dit te realiseren. Dat komt dan op mijn pad: van patatjes naar gynaecologie!’ Wat maakt dat jij het altijd anders wil doen? “Ik hou van disruptie. Uit een gesprek met een bedrijfspsycholoog bleek een keer dat ik totaal ongeschikt ben voor het werken voor multinationals. Ik kan niet denken in waarde van aandelen voor aandeelhouders. Ik handel vanuit een zakelijk hart en dat botst wel eens. Ik heb ooit een keer van iemand geleerd dat een bedrijf van, zeg, 25 mensen goed te managen is. Op het moment dat het gaat groeien moet je het in feite gaan opknippen in kleinere units met eigen baasjes en bedrijfsculturen, en de identiteit van zo’n bedrijfje in tact laten. “Waarschijnlijk is het de angst om iets te verliezen als je het model gaat veranderen.” z 2021 - nummer 4 - promzvak.nl 39
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5