PROMZ VAK 04-2021

8 Om bij het begin te beginnen: wat heeft Image Traders ons precies te bieden? Bert Groenendijk: “Image Traders zal zich primair richten op pro- duct- en merkontwikkeling, marketing en branding. De merken en productconcepten binnen de portfolio zijn enerzijds voor de consumentenmarkt die we aanspreken middels influencers en social media. Tegelijkertijd wordt een verkoop- en distributie stra- tegie uitgerold voor de promotionele markt in samenwerking met importeurs, leveranciers en distributeurs.” Noem eens een voorbeeld… “We hebben een festivalheuptas, Festibax, verkocht aan Mid Ocean. Deze is ontwikkeld door een designer uit de mode industrie die eerder werkte voor Diesel en Victor & Rolf, in samenwerking met de band Coldplay. Mid Ocean had de tas gepresenteerd op de PSI en al veel samples verkocht, en toen kwam Covid en gingen de festivals niet door, dat was heel zuur. Volgend festivaljaar willen we de tas opnieuw positioneren. De website van Image Traders opent met een catamaran op een kalme lege zee: ‘Sailing the blue oceans’ is de tekst evenals ‘creating brands that push boundaries’ . Het beeld symboliseert waar Stef van der Velde en zijn compagnon Bert Groenendijk voor staan: de vrijheid om nieuwe vaarroutes te creëren in een conservatief landschap. De twee hebben in de afgelopen twintig jaar meerdere periodes intensief samengewerkt en vinden elkaar steeds weer in de wens om op een originele en onafhankelijk manier zaken te doen. Deze keer gebeurt dit onder de naam Image Traders. “Op een andere manier zaken doen zit in onze genen” Stef van der Velde en Bert Groenendijk stappen af van het oude model supplier – distributeur – eindklant Wat voor al onze merken en producten geldt is dat we ons bemoeien met het design, dat we kijken hoe en waar het gemaakt kan worden, dat we een groot netwerk hebben om het product weg te zetten en tegelijkertijd bieden we ondersteuning in de retail en op marketplaces. Het hele pakket wat betreft de branding ligt bij ons. En we gebruiken ons netwerk als partners in het verkoopkanaal.” Rituals “Al onze producten staan los van elkaar, evenals de gekozen afzetkanalen. We ontwikkelen zelfstandig producten en daarna bekijken we wie of wat het beste past bij de distributie ervan. We willen hier volledig zelfstandig in zijn en dus niet afhankelijk zijn van vastgeroeste structuren. Gedurende de voorbereidingen voor Image Traders zijn meerdere samenwerkingsverbanden met importeurs en leveranciers tot stand gekomen. Ook op het gebied van kinderspeelgoed en textiel. Op korte termijn zal de portfolio uitgebreid worden met een sustainable care & lifestyle merk, bestaande uit luxe gift sets.” z 2021 - nummer 4 - promzvak.nl 37

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5