PROMZ VAK 04-2021

Duurzame promotionele producten: tussen droom en daad 9 Kijk, het is geen opgaaf om als onderneming duizend leveranciers te vinden die niets kunnen, maar wel lekker goedkoop zijn. Maar daarmee koop ik risico’s.” Jullie motto is: ‘Verkoop producten die geen gedoe veroorzaken’. Je zou zeggen: dat is toch de verantwoordelijkheid van de producent? “Was het maar waar. Op het moment dat jij jouw naam en logo op het product laat zetten, ben jij dossierhouder, zeg maar het aanspreekpunt voor toezichthouders. Ze zien je als (quasi) fabri- kant. In 2007 zijn de Europese regels veranderd, en deze zomer geactualiseerd, en dat is echt een kantelpunt geweest. Dat dwingt ook de opdrachtgever (merkeigenaar) om na te denken: waar laat ik nou mijn merk op drukken? Of je het verkoopt of weggeeft maakt voor de wetgever niet uit. Er bestaat in de EU vrij verkeer van goederen. Je wordt als dos- sierhouder geacht zelf te beoordelen of je aan alle wet- en regelgeving voldoet. Als je in strijd daarmee verklaart dat jouw product in orde is en er bijvoorbeeld een CE-teken op drukt, wordt dat als fraude en valsheid in geschrifte beschouwd. We hebben in 2009 ProductIP opgericht met als doel mensen die producten op de Europese markt brengen op de hoogte te brengen van relevante wet- en regelgeving. Wij organiseren beschikbare informatie in onze kennisdatabase en bieden dat aan op een logi- sche manier.” Welke risico’s loop ik precies als opdrachtgever? “Opdrachtgevers willen hun naam op een promotioneel product. Het is immers bedoeld om promotie te maken voor hun merk. Dat betekent dat zij als dossierhouders de juiste vragen moeten stellen. Want als er wat is, komen ze bij jou. En de realiteit is dat veel bedrijven zich dat onvoldoende bewust zijn. Het eerste waar je aan denkt is imagoschade. Als jij je laat voor- staan op jouw duurzame imago en je wordt door Kassa of Radar ontmaskerd, dan wordt je jaren teruggeworpen. Maar denk ook aan wettelijke aansprakelijkheid. Als anderen schade lijden doordat jouw product niet aan de regels voldoet moet je rekening houden met potentieel grote financiële gevol- gen, waarvoor je als management hoofdelijk aansprakelijk kan worden gesteld. In veel moderne product gerelateerde compliance wetgeving staat het recht op een vergoeding als je door dit soort oneerlijke concurrentie derving hebt. En wat dacht je van een terughaalverplichting? Dan ben je dub- bel de sigaar. Wie zich niet aan de regels houdt kan boetes van toezichthouders verwachten. En hoewel veel regels binnen de EU zijn geharmo- niseerd, zijn er ook verschillen. In sommige lidstaten vallen dit soort regels niet onder het economisch recht, maar het strafrecht en kun je wegens fraude naar de gevangenis worden gestuurd. Zo heeft Duitsland een specifieke aanklager voor wetgeving die betrekking heeft op gevaarlijke stoffen in producten. Dan krijg je bij een overtreding dus een brief van de politie.” Compliance is een serieuze zaak dus. Is hier een pro- actieve rol van de branche zelf en de brancheorganisatie PPP gewenst? “Iedere schakel in de keten speelt zijn eigen rol. Voor deze bran- che ligt er een belangrijke taak om de klanten op te voeden. Als opdrachtgevers snappen wat er precies gebeurt zodra ze hun naam of logo op een product laten drukken, komt dat begrip van- zelf. De branche moeten duidelijk maken wat wij precies doen en waarom dat waarde heeft. Met bewustwording ontstaat vanzelf begrip, ook over zaken als prijs.” Complexe wetgeving Wetgeving over voedselcontactmaterialen en artikelen is erg complex. Voor meer gedetailleerde informatie over voed- selcontactmaterialen gemaakt van plastic zie volgende links naar ProductIpedia of ga naar www.ProductIPedia.com en zoek op FCM • What are plastics and rubbers? www.productip.com/kb/productipedia/ compliance-resources/what-are-plastics-and-rubbers • Polymeric food contact materials www.productip.com/kb/productipedia/ compliance-resources/polymeric-food-contact-materials “Als jij je laat voorstaan op jouw duurzame imago en je wordt door Kassa of Radar ontmaskerd, dan wordt je jaren teruggeworpen.” 35 2021 - nummer 4 - promzvak.nl z

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5