PROMZ VAK 04-2021
(advertentie) Duurzaamheid: waar staan we en waar gaan we naar toe? 9 derde zegt dat zijzelf, als opdrachtgever, het onderwerp duurzaamheid aan de orde stellen tijdens het gesprek met de distributeur, terwijl slechts 18% van de opdrachtgevers aangeeft dat het meestal de distributeur is die duurzaamheid aan de orde stelt. Opdrachtgevers en distributeurs zien hun rol dus nogal verschillend als het gaat om het aan de orde stellen van duurzame promotionele producten. Slechts een kwart van de distributeurs zegt dat in de showroom, in de catalogus en op de website, maar ook in offertes, vaak of altijd melding wordt gemaakt van de duurzaamheid van de aangeboden promotionele producten. Ruim de helft zegt dat men dat soms doet en één op de zeven distributeurs doet dat nooit. Wat dat betreft is de communicatie van distri- buteurs over promotionele producten nog voor verbetering vatbaar. Zo is het ook interessant dat meer dan de helft van de distributeurs geen concrete instructie aan het verkooppersoneel heeft gegeven of, en zo ja, op welke wijze, zij tijdens verkoopgesprekken moeten praten over duurzame promo- tionele producten. Veelbetekenend is dan dat desgevraagd de distributeurs aangeven dat in twee derde van de gevallen nooit of haast nooit (minder dan 10%) tijdens verkoopgesprekken over duurzaamheid wordt gesproken. De toekomst van duurzame producten Het hoeft geen betoog dat de maatschappelijke druk om zo vaak mogelijk duurzame artikelen te gebruiken de komende jaren sterker zal worden. Dat geldt ook voor promotionele producten: de rol van duurzaamheid zal steeds nadrukkelijker worden. De afgelopen jaren is er op dit gebied al veel gebeurd, zoals blijkt uit de analyse van de verschillende Distributeurs- en Opdrachtgeversonderzoeken die PromZ de laatste jaren heeft laten uitvoeren. Opvallend is dat het hebben van duurzame producten in het assortiment van de distributeur niet meer als iets echt bijzonders gezien wordt door de opdrachtgevers, ze horen er gewoon bij. Binnen de inkoop van promotionele producten door opdrachtgevers stijgt het (lage) aandeel van duurzame promotionele producten de laatste jaren gestaag, en dat zal zich blijven voortzetten. Het valt dan op dat het aandeel duurzame producten binnen de omzet van distributeurs de laatste jaren op een stabiel niveau van rond de 20% is blijven steken. Dat kan betekenen dat, als het om duurzaam gaat, opdrachtgevers hun heil ook elders zoeken. Het is in ieder geval van belang dat distributeurs, veel nadrukkelijker dan ze dat nu doen, hun aanbod van duurzame promotionele producten highlighten. Op dat vlak valt het nodige te verbeteren: noem duurzame producten in al je communicatie-uitingen, train je verkopers in gesprekken over duurzaam en neem het initiatief om over duurzaam te praten, ook al kiezen veel klanten nog steeds om prijsredenen voor niet-duurzaam. Maar gun het opdrachtgevers niet dat zij degenen zijn die aan de distributeur vragen of er wel iets duurzaams in het assortiment zit; kaart het als distributeur zelf aan. Een laatste opmerking: we hebben de laatste jaren te maken met tientallen definities van duurzaamheid en met alle mogelijke keurmerken en certi- ficeringen. Dat maakt het beeld er niet duidelijker op. Het zou een goede zaak zijn als in ieder geval binnen de branche van promotionele producten enige uniformiteit bereikt kan worden over de terminologie rond duurzame promotionele producten. 2021 - nummer 4 – promzvak.nl 29 z
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5