PROMZ VAK 04-2021

Duurzaamheid: waar staan we en waar gaan we naar toe? 8 tien distributeurs en suppliers deze vraag niet kunnen beantwoor- den. Ongetwijfeld hebben ze wel een idee wat ‘duurzaam’ is maar dat durven ze tegenover de onderzoekers kennelijk niet uit te spreken. Je vraagt je af wat er gebeurt als hun opdrachtgevers het onderwerp duurzaam aan de orde stellen… Degenen die wel een antwoord geven, noemen gemiddeld meerdere aspecten en we komen dan aardig in de buurt van de hiervoor genoemde recente definities van Van Dale: het gaat enerzijds om lange gebruiksduur en anderzijds om een lage milieubelasting. Lange gebruiksduur spaart natuurlijk ook het milieu. Interessant is dat een beperkt aantal distributeurs en suppliers ook de gebruikswaarde van een promotioneel product, de hoge kwaliteit van zo’n product en de wijze waarop deze producten geproduceerd worden laten vallen onder hun definitie van duur- zaam. Dit is begrijpelijk, want een artikel met hoge kwaliteit zal vaak langer meegaan en het verwijzen naar nuttige producten betekent impliciet het afwijzen van niet-zo-nuttige producten die stof vangen in de keukenla. Het begrip duurzaam is in de promo- tionele branche in de meeste gevallen toch gekoppeld aan een lagere belasting van het milieu. Waarom duurzaam? In het verlengde hiervan speelt de vraag waarom opdrachtgevers ‘duurzaam’ van belang vinden. Dat is in 2018 aan distributeurs gevraagd: 42% denkt dat hun opdrachtgevers mee willen lopen in de ‘duurzame trend’. In 40% van de gevallen denken distri- buteurs dat duurzaamheid binnen het totale bedrijfsbeleid van hun opdrachtgevers een rol speelt, 30% denkt dat opdrachtge- vers een voorbeeldfunctie willen vervullen en 16% denkt dat opdrachtgevers zich met duurzame promotionele artikelen wil- len indekken tegen slechte publiciteit. Alles bij elkaar tamelijk rationele redenen. Slechts 12% van de distributeurs denkt dat sommige van hun klanten een persoonlijke, oprechte interesse in duurzame producten hebben. Conclusie: het aanbieden van duurzame promotionele producten is bij veel opdrachtgevers onderdeel van een rationeel inkoopproces. Distributeurs zullen op net zo rationele wijze over duurzaamheid met hun klanten van gedachten moeten wisselen. Hoe groot is de rol van ‘duurzaam’ op dit moment? Sinds 2016 wordt regelmatig aan de opdrachtgevers gevraagd welk aandeel duurzame promotionele producten binnen hun totale inkoop van promotionele producten inneemt. De uit- komsten staan in tabel 2. Vooropgesteld moet worden dat veel inkopers van promotionele producten niet de totale inkoop van het bedrijf waar zij werken kunnen overzien. Zo zei in 2016 een kwart van de opdrachtgevers dat ze niet wisten of hun bedrijf in het afgelopen jaar duurzame promotionele producten heeft ingekocht. Dat percentage is overigens gestaag teruggelopen tot 15% in 2020. Deze groep inkopers heeft dus zelf zeker geen duur- zame promotionele producten ingekocht. Uit de tabel blijkt ook dat het aantal bedrijven waarvan zeker is dat ze geen duurzame promotionele producten hebben ingekocht, gehalveerd is, van 20% in 2016 tot 11% in 2020. Desgevraagd blijkt bij deze groep opdrachtgevers dat in 60% van de gevallen wel intern gesproken wordt over de mogelijkheid of wenselijkheid van een keuze voor een duurzaam product. Dat doet vermoeden dat het percentage opdrachtgevers dat daarvoor kiest de komende jaren verder zal stijgen. Dan is er de groep inkopers die weet dat het bedrijf duurzame promotionele producten heeft ingekocht, zonder het precieze percentage te kennen. Dat was een kwart van de bedrijven in 2016 en is inmiddels gegroeid tot een derde van de bedrijven. Een kleine 40% van de opdrachtgevers weet nauwkeurig welk percentage van de ingekochte promotionele producten duurzaam is. Het gebeurt in dat geval overigens zelden dat het aandeel van duurzame producten boven de 50% komt. Conclusie: de rol van duurzame promotionele producten bij opdrachtgevers groeit langzaam maar wel heel zeker. 2020 2019 2018 2017 2016 n= 96 126 131 148 143 % % % % % Minder dan 10% duurzaam geproduceerd 15 13 15 16 13 11 tot 25% duurzaam geproduceerd 12 9 9 4 6 26 tot 50% duurzaam geproduceerd 6 10 2 1 6 Meer dan 50% duurzaam geproduceerd 6 6 7 5 5 Wij hebben in het afgelopen jaar wel duurzaam geproduceerde promotionele producten ingekocht, maar ik weet het percentage niet 35 35 23 24 27 Wij hebben in het afgelopen jaar geen duurzaam geproduceerde promotionele producten ingekocht 11 13 23 28 20 Ik weet niet of mijn bedrijf in het afgelopen jaar duurzaam geproduceerde promotionele producten heeft ingekocht 15 14 21 22 23 Totaal 100 100 100 100 100 Tabel 2: De inkoop van duurzaam geproduceerde promotionele producten door opdrachtgevers, 2016-2020 2021 - nummer 4 - promzvak.nl 25 z

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5