PROMZ VAK 04-2021

9 Net voor het sluiten van dit nummer kregen we een telefoontje van CEO van de Plato Group Ton Löbker. “Ik heb leuk nieuws, we hebben Interall Group overgenomen”. In eerste instantie viel mijn mond open, maar nadat het nieuws was ‘ingedaald’ dacht ik ‘wat een slimme zet’. Natuurlijk maakten we snel een afspraak met alle partijen om kort over deze overname te spreken. E en goed jaar geleden bezocht PromZ Vak Interall ook, onder meer om te praten over de toetreding van een nieuwe directeur, zodat oprichters Maurice en Karin Stoevenbeld hun handen vrij hadden om te doen waar ze goed in waren. Maurice in met name creatie en productont- wikkeling en Karin op commercieel gebied en het vormen van samenwerkingen. Waarom dan toch gekozen voor verkoop? Maurice legt uit. “We zaten echt in een goede flow toen we elkaar spraken. Karin en ik hadden allebei de ruimte om de groei te realiseren die we voor ogen hadden, maar plotseling ging onze directeur weg omdat ze het aanbod kreeg om binnen het bedrijf van haar familie te werken. Toen stonden we voor de keuze. Gaan we nu weer met onze poten in de klei staan? Of gaan we op zoek naar een strategische partner die ons over kan nemen.” Karin valt bij: “We kennen Ton al jaren en een goed half jaar geleden heb ik de stoute schoenen aangetrokken en gewoon gebeld met de vraag of Plato Group eventueel interesse zou hebben in ons bedrijf. Vervolgens zijn we in gesprek gegaan.” De missing link Plato Group bestaat inmiddels 75 jaar (zie pagina 62-65). In de positionering van het bedrijf miste de duurzame component, met name bij supplier Clipper. “Wij waren op zoek naar invulling van juist die component toen Karin belde”, vertelt Löbker. “Dat telefoontje kwam dus precies op het juiste moment. Je kunt ervoor kiezen om dat zelf op te zetten, maar we hadden de expertise gewoonweg niet in huis. Nu hebben we die wel en denken we behalve kennis een hele mooie aanvulling op ons assortiment in huis te halen. Als supplier moet je gewoon ver- antwoordelijkheid nemen en inzetten op duurzaamheid. Als we Meer impact door internationale slagkracht Interall overgenomen door Plato: het niet zelf doen, worden we binnenkort gedwongen en dat is niet zo raar als je bedenkt hoe we ons als branche gedragen hebben al die jaren. Dat moet gewoon veranderen. Nu hebben we de ambitie om ons als voorloper op dit gebied in de branche positioneren”. Merken blijven bestaan Verdwijnt hiermee ook het merk Interall Group? Ruben van ’t Loo, verantwoordelijk voor Clipper, legt uit. “Nee, we laten we merken naast elkaar bestaan. De gemeenschappelijke deler is de WoW Sustainable Collection, die we aan ons assortiment toevoegen en zullen uitbreiden met zowel nieuwe producten als de bestaande producten die ‘groen’ genoeg zijn om toe te voegen. Interall blijft ook gewoon in Amsterdam gevestigd en Clipper in Helmond. We zullen wel uitgebreid gebruik gaan maken van de productontwik- keling expertise van Maurice. Hij is zeg maar de samensteller van de gezamenlijke WoW-collectie. Hij gaat Clipper ‘WoWaniseren’.” Impact maken Maurice en Karin blijven voor 3 jaar aan Interall onder Clipper vlag verbonden. Bestond er geen behoefte om lekker lui in een strandstoel te gaan rentenieren? Maurice antwoord glimlachend. “Karin en ik willen deze branche veranderen en impact maken. Dat komt nu in een stroomversnelling en we kunnen onze ideeën ook internationaal veel beter uitrollen.” Ook Karin denkt er zo over. “Dit is voor ons bedrijf de mogelijkheid om de volgende stap te maken. Ik kwam zelf niet meer toe aan het vertellen van het sustainable verhaal, het maken van echte impact. Daar is waar ik me nu binnen Clipper, richting distributeurs en richting opdrachtgevers ga bezig houden.” Ruben van ’t Loo, Maurice en Karin Stoevenbeld en Ton Löbker 2021 - nummer 4 - promzvak.nl 17 DOOR PETER VAN GESTEL z

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5