PROMZ VAK 04-2021

9 Maximale impact tifieerd is, dat het dan niet goed is… Kortom door middel van certificering laat je zien dat je serieus bereid bent te investeren in een verbetering, maar eens met wat Joy zegt, het is geen doel op zich, het is meer een validatie van je strategieën, processen en producten. Het gaat om de verbetering, niet om het stempeltje. Zou er een wereldwijde uniforme certificering op onderdelen moeten komen? Joy: Ik zeg in eerste instantie nee. Uniformiteit geeft wellicht de gebruiker duidelijkheid maar je moet ook waken voor over-sim- plificering omdat je teveel eenduidigheid zoekt in één oplossing. Soms is het goed dat verschillende certificeringen bestaan, ze bedienen een andere gebruiker of een ander doel en ze hou- den elkaar scherp op verbeteringen. Wat wel nuttig zou zijn, zijn meer uniforme standaarden, je ziet dit al wel bij Social Audits. Ze baseren zich eigenlijk op dezelfde principes en richtlijnen ook al is de uitvoer wat anders. Ook voor gerecyclede materialen zie je opkomst van enkele standaarden die leidend zijn voor meerdere certificeringen, maar daar zijn weer andere issues, denk aan hele nieuwe materialen zoals agricultural waste (agri-afvalstromen). Ik denk dat in de huidige ontwikkelingen op veel gebieden (mate- rialen, productie, supply chain, transport, de onderliggende processen), en door de veelheid van processen het nog te vroeg is en niet wenselijk om uniforme certificeringen na te streven. Anne Karine: Het is denk ik nog te vroeg om hieraan te denken. Onze branche is nog niet heel ver ontwikkeld op dit vlak. En zelfs binnen bedrijfstakken die dat wel zijn is het moeilijk om dat voor elkaar te krijgen. Maar het zou wel interessant zijn om te onderzoeken hoe je met elkaar verder kunt ontwikkelen om de transparantie en meetbaarheid te vergroten. Ik denk dat mensen op zoek zijn naar vergelijkbaarheid tussen alle aanbieders. Dat begrijp ik wel, maar daarvoor is het onderwerp nu nog te complex en soms de kennis nog te gering. Er is geen simpele oplossing, als je kijkt naar certificeringen die er wel zijn, zoals GOTS (katoen) en GRS (recycled) merk je al dat dat binnen onze branche veel vragen oplevert. We willen wel het certificaat, maar eigenlijk wil- len we ons nog niet altijd voegen naar de restricties die dergelijke standaards ons opleggen. Een product met een GOTS logo heeft een toegevoegde waarde, maar dan willen we het wel bedruk- ken met niet gecertifieerde inkt. Certificeringen geeft de klant vertrouwen, maar het levert ook verplichtingen. Daar kun je niet vanaf wijken als dat commercieel gezien beter uitkomt. Hoe breng je kennis omtrent duurzaamheid over op distributeurs? Joy: Uiteindelijk komt alles neer op een goede communicatie zodat je weet wat de distributeurs zelf doen en wat hun klanten vragen. Hoe meer informatie zij zelf hebben, hoe beter ze de eindklant te woord kunnen staan en uitleg kunnen geven. Dit kan op verschillende manieren, de onderliggende factor is dat je zelf alle kennis hebt die je verspreidt. We hebben al gezien dat zomaar loze beloften of uitspraken doen die niet onderbouwd kunnen worden, niet meer geaccepteerd worden. Distributeurs worden daar zelf actiever in en vergaren kennis. Durf je distributeurs ook kritische vragen te stellen. Anne Karine: Daar kan ik kort over zijn. Met digitale tools, de website, interviews met klanten en met training. Zijn je hoopvol over de toekomst? Joy: Ja! Als je ziet wat de versnelling is geweest de afgelopen drie jaar, de urgentie die in de wereld gevoeld wordt, zichtbaarheid van duurzaamheid en de toename in waarde (financieel en niet- financieel), dat is echt ongelooflijk. Maar dan moeten, zoals in alle sectoren, de grote partijen verantwoordelijkheid nemen en dat zie ik in onze branche nog niet genoeg. Regulering vanuit de EU en overheid zal in de komende jaren veel bedrijven een zet geven die nu nog het minimale doen of nog niet voldoende de waarde ervan inzien. Anne Karine: Zeker, want ik merk dat er veel meer aandacht is voor deze ontwikkelingen. Vooral de laatste 2 jaar is het een hockeystick curve, het vliegt omhoog. Niet alleen bij suppliers, ook bij klanten en bij eindgebruikers. Maar ik zie ook ontwikke- lingen in de supply chain. Ook onze leveranciers zijn zich meer en meer bewust van het belang. Daarbij komt dat wij ook een sterke ontwikkeling zien bij onze Amerikaanse tak, PCNA. We hebben het over een global issue, dus het is heel goed als er overal veel aandacht voor is. Dan breng je een vliegwiel op gang! “Een product met een GOTS logo heeft een toegevoegde waarde, maar dan willen we het wel bedrukken met niet gecertifieerde inkt.” 15 2021 - nummer 4 - promzvak.nl z

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5