PROMZ VAK 04-2021

8 Maximale impact van de strategie in het bedrijf behoren dus tot mijn taken. Binnen PF Concept is sustainability deel van de bedrijfsstrategie, vandaar dat het ook binnen het MT verankerd is. Wat verstaan jullie onder duurzaamheid? Joy: Het omdraaien van een negatieve impact op de wereld in een positieve impact. Dat kan op heel veel verschillende manieren en het is aan elk bedrijf om daar verantwoordelijkheid in te nemen, zolang je in alles de scope breed legt om maximale impact te kunnen maken. Dit kan niet alleen met een top-down insteek, maar juist door het betrekken van alle stakeholders en je inzetten voor de verbetering en transparantie van de gehele waardeketen. Anne Karine: We realiseren ons dat onze producten een impact hebben. Of dat nu is op milieu gebied of op sociaal gebied. Het is belangrijk dat wij als bedrijf ervoor zorgen dat de negatieve impact die onze producten en acties kunnen hebben, gemini- maliseerd worden of zelfs ten positieve gekeerd. Maar het gaat niet alleen om onze processen, producten en supply chain, het gaat ook om duurzame inzetbaarheid van de mensen binnen het bedrijf, en het zijn van een goede werkgever. Je mag je niet alleen focussen op quick wins of bepaalde producten, maar duur- zaamheid moet een van de pijlers van je bedrijfsstrategie zijn. Het feit dat onze board en aandeelhouders daar volledig achterstaan is van essentieel belang. Verwachten jullie dat een supplier in de toekomst 100% duurzaam kan zijn? Joy: Ja, dat kan, maar het vergt commitment en een andere men- taliteit. Ergens tussen 2030-2040 zou een realistische termijn zijn, maar hopelijk eerder. Ik denk ook dat de criteria van wat 100% duurzaam is door de jaren heen zal veranderen, zoals het de afgelopen jaren ook heeft gedaan. Anne Karine: De strategie is om steeds grotere stappen op het gebied van duurzaamheid te nemen. Uiteindelijk geloven we dat de promotionele markt alleen kan overleven als hij duurzaam wordt. Dat zal nog een lange weg zijn, maar we hebben ook gezien hoe snel de ontwikkelingen gaan en hoe de hele markt zich in een versneld tempo ontwikkelt. Wat is de grootste hobbel die genomen moet worden? Joy: In onze branche is dat een mindset change. We moeten het traditionele verdienmodel van veel en goedkoop omdraaien naar iets duurzaams en positiefs. Zodra je inziet wat je allemaal kunt veranderen door anders naar zaken te kijken - met een can-do mindset - dan heb je het grootste obstakel al overwonnen. Joy: In onze branche is dat een mindset change. Key is daarbij wel eerlijke en transparante communicatie, de greenwashing die je nu veel ziet is bedrijven die het wel goed willen doen een doorn in het oog. Als je het positief aanpakt, wat heb je te verliezen? Als je die stap niet maakt heb je met oog op de toekomst al verloren. De term Future-proof wordt daarvoor vaak gebruikt. Anne Karine: Voor bedrijven als PF Concept, generalisten met een grote collectie, is het de breedte van de collectie en de beschik- bare data. Transparantie is een van de belangrijkste punten, maar die is niet altijd zo eenvoudig. Binnen de promo markt is het kennis niveau wisselend, sommige stakeholders weten heel veel, anderen nog heel weinig, dat maakt het ook lastig. Je wilt duide- lijk en eenvoudig communiceren, maar soms is de informatie niet eenvoudig. Ook is het soms lastig dat verschillende stakeholders verschillende prioriteiten hebben. Kennis en training zijn essen- tieel. Daar moet het mee beginnen. Hoe belangrijk is certificering en vertrouwen jullie deze? Joy: Belangrijk; het is een extra paar ogen die onafhankelijk kijkt en evalueert. Het is een startpunt en moet niet het einddoel zijn: gecertificeerd en klaar. Een certificering, of dat nu op materiaal is of op sociale aspecten, is een punt om vanuit verder te werken. Dat vergt wel veel tijd en resources, zeker als je een uitgebreide supplier base hebt en veel verschillende producten. Maar dat is geen excuus om het niet te doen. Anne Karine: Essentieel. Op dit moment gaat er zoveel om in de promotionele markt dat het belangrijk is om de kaf van het koren te scheiden. Welke bedrijven zijn bereid de (tijds) investe- ring te doen om hun processen te laten certificeren door externe partijen? Certificering is vaak zwaar en ingewikkeld, en geeft vertrouwen dat het meer is dan “wij van WC eend, adviseren WC Eend”. Maar ook daarbij is het niet altijd zo dat als iets niet gecer- “We moeten het traditionele verdienmodel van veel en goedkoop omdraaien naar iets duurzaams en positiefs.” 13 2021 - nummer 4 - promzvak.nl z

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5