PromZ Vak 02-2021
“H oi René, je hebt altijd wel een verhaal en kan het ook nog eens leuk vertellen. Zou je het niet leuk vinden om iets te schrijven voor Promz?” Natuurlijk Peter, wanneer is de deadline? “Twee weken lukt dat?” Als je al wat langer meegaat in deze handel, heb je inderdaad genoeg te vertellen. Hoogte punten, diepte punten, cowboy verhalen…… maar die zijn voor de trilogie die ik ook nog moet schrijven. Wat me de laatste tijd opvalt en daardoor ook nogal intrigeert is het fenomeen greenwashing. Het ene na het andere merk en/ of bedrijf ontpopt zich als voorvechter van de groene zaak. Af en toe bekruipt me echter de gedachte dat dit niet alleen met het milieu te maken heeft. We zijn het er allemaal in grote mate over eens dat er iets moet gebeuren. Het moet duurzamer, minder milieu belastend en min- der vervuilend. Maar doen we dat door ons logo te veranderen van rood naar groen, of door het gebruik van een gerecycled kar- tonnen sleeve om onze verder plastic verpakking? Is het dan niet meer de marketing die een slimme manier ziet om te appelleren aan de vergroening die we allemaal ondergaan? Een grote aardolie maatschappij die CO2 neutraal rijden promoot is gezien de historie niet echt serieus te nemen, net zo min als een hamburger keten die vol inzet op vega-burgers. De vraag creëert het aanbod en helaas nog steeds niet andersom. Ook in de promotionele sector duiken overal groene initiatieven op. Kreten als green, circulair, craddle-to-craddle, organisch, bio- degradable en ecologisch zijn maar paar kreten die ik vind in de laatste Promz Vak en PromZ Magazine. 9 Een ‘green promo’ keurmerk om greenwashing tegen te gaan In de praktijk blijken “groene” oplossingen helaas niet zo groen als de advertentie doet blijken. Recente cases tonen dat helaas aan. Bamboo fiber is zo’n pareltje. Na de ban op melamine kwam dit product op de markt. Groener kon haast niet, men vergat of was waarschijnlijk niet echt op de hoogte dat het eigenlijk ging om een mix met als bindmiddel melamine en dus nog steeds niet toegestaan voor de Europese markt. Het enige groene was uiteindelijk de uitstraling van het product. Uit de oceanen halen wetenschappers tonnen “bio-degra- dable” plastic zakken. Kunnen zo weer gebruikt worden om boodschappen te doen. Biologisch afbreekbaar? Ja, onder de meest gunstige omstandigheden als temperatuur en de aanwezigheid van de juiste bacteriën, maar dus niet in onze oceanen. Het begint allemaal bij ons zelf. Zonder alle pennenleveranciers hun omzet te willen ontzeggen, vroeger had ik één pen en als die leeg was kocht ik een nieuwe vulling. Daar ligt naar mijn mening de basis ook voor de echte oplossing. Dezelfde promo radio maar dan met een houten frontje lijkt dan misschien wel “groen”, de techniek binnen is onveranderd. Kortom, greenwa- shing in optima forma. Gezien de complexiteit in met name de wet- en regelgeving, pleit ik dan ook voor een keurmerk die ‘groen’ ook echt garandeert, er zijn immers geen instanties die uitingen toetsen. Merken en bedrijven kunnen overal die sticker op plakken zonder dat daar enige controle aan ten grondslag ligt. Het zou ons vak een stuk professioneler maken als een onaf- hankelijke instantie - wellicht de bracheorganisatie - zou gaan bepalen op welke producten het green promo keurmerk gaat prijken. z 2021 - nummer 2 - promzvak.nl 71 COLUMN RENÉ LOS René Los is eigenaar van een consulting company in de promotionele producten branche
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5