PromZ Vak 02-2021
C O M M E N T A A R D O O R P E T E R V A N G E S T E L ( P E T E R . V A N G E S T E L @ H E T P O R T A A L . C O M ) Voorwoord Tegen de tijd dat je dit leest staat het EK voetbal op het punt van beginnen (of is het net begonnen). De laatste keer dat Nederland meedeed op een EK is alweer enige tijd geleden (2012), maar na een jaar corona uitstel is het dan eindelijk zover. Een prachtige sportzomer staat voor de deur met naast het EK onder meer een Olympische Spelen, een Tour en natuurlijk een Formule 1 race in Zandvoort. Het viel me de afgelopen maanden op dat niemand nog bezig was met die sportzomer. Tot ongeveer in de week van het Songfestival: toen vlogen de EK-commercials op TV je om de oren, kleurde alle supermarkten oranje en vielen de oranje-folders in de brievenbus. Mijn hart maakte een vreugdesprong. Eindelijk weer prachtige campagnes waarin promotionele producten de hoofdrol vervullen. Van het Heineken sportzomer shirt tot de Jumbo (Snollebollekes) juichcape, van de Lidl Fluoranje producten tot het Bavaria geluksbroekje; allemaal hebben ze wel iets speciaals of worden ze ondersteund met een creatieve campagne. Eindelijk weer een event waarbij massaal promotionele producten worden ingezet. Alleen jammer dat zo weinig van deze producten geleverd worden door distributeurs uit onze branche. Zijn we de creatieve slag bij de retail aan het verliezen van de traditionele reclamebureaus? Een van de leukste campagnes die ik de afgelopen tijd tegenkwam – we blijven bij het voetbal – was de stunt van Ajax, die de KNVB schaal omsmolt tot 42.000 ‘sterren’ die hun weg vonden naar de seizoenkaarthouders die vanwege corona geen wedstrijden hadden kunnen bijwonen. Een bijzonder vriendelijk gebaar, maar ook één met een enorme publicitaire impact. Miljoenen keren is de film over deze actie bekeken over de hele wereld. En toch heb ik ook hier een prangende vraag: waarom is er geen pin gemaakt van de sterren? Had dit geschenk dan niet een veel grotere gebruikswaarde gehad? Of ben ik gewoon een oude zak die echt niet meer weet wat de doelgroep wil… We gaan het binnenkort vragen aan eigenaar Martijn van Zon van De Tingieterij die dit geweldige product heeft mogen maken. Binnenkort lees je het antwoord in PromZ Magazine. Ik wens een iedereen een prachtige sportzomer en een spoedige herstart van de business! 9 2021 - nummer 2 - promzvak.nl 7
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5