PromZ Vak 02-2021

9 ‘Ik heb gewoon een doel voor ogen’ vrouwen op topposities te krijgen. “Vrouwen zijn inderdaad in de minderheid in de topfuncties. Maar ik denk dat de reden niet per se negatief is. Dat komt doordat mannen geen kinderen kunnen krijgen.” Milder Twee jaar geleden werd Kaspers moeder. Daar had ze eigenlijk niet meer op gerekend. “Maar als het zover is gaat er een knop in je hoofd om. En dat gaat niet meer weg. Dat is instinct. De komst van mijn dochtertje heeft mij milder gemaakt. En je kunt je gewoon niet meer op honderd dingen tegelijk richten. Als je een kind hebt kun je nog steeds ambitieus zijn, maar je hebt er wel een taak bijgekregen.” De reden dat niet zoveel vrouwen op dezelfde plek zitten als man- nen, is volgens Kaspers dat ze instinctief andere keuzes maken in het leven. “Maar heel weinig vrouwen kiezen er bewust voor om aan de top te willen komen. En dan heb je nog vrouwen zoals ik die door een stukje geluk een toppositie krijgen, of een baan die veel van je verlangt – of het nou iets commercieels is, of in de kinderopvang, of als directeur in een ziekenhuis; ik denk dat 90 procent van die vrouwen erin is gerold. Ik dacht: ik ga gewoon snel werken en geld verdienen.” Dezelfde opvattingen Meer vrouwen aan de top? Kaspers staat er zelf in elk geval niet zo bij stil. “Ik ben ook een slecht voorbeeld. Ik ben helemaal geen feminist, of hoe noem je dat… Ik ben niet geëmancipeerd. Ik heb gewoon een doel voor ogen. Ik ben hiervoor gemaakt. Ik moet niet voor een baas werken.” Levenspartner Marcel Venix is com- mercieel directeur in het bedrijf. “Marcel en ik hebben dezelfde opvattingen.” Samen hebben ze een dochtertje van twee jaar. De eerste peri- ode was erg heftig, vertelt Kaspers. Haar kind sliep nauwelijks. Maar het maakte ook iets helder: “Als je niet meer slaapt word je gedwongen om te stoppen met het plannen van vijf klantafspra- ken op een dag.” Kaspers werkt inmiddels drie dagen in de week. Dat bevalt uitstekend. “Natuurlijk, ze kunnen me altijd bellen; dat weten ze hier op de zaak. Maar ik zit er nu minder bovenop. Er is ook veel kennis en ervaring in het team aanwezig. Drie, vier jaar geleden ben ik meer medewerkers gaan aannemen van begin vijftig. “Natuurlijk was ik in het begin hartstikke bang dat het mis zou gaan zonder mij. Maar de mensen hier zijn gegroeid in dat jaar. En ik had het geluk dat Marcel ook al de marketing had opgepakt. Ik blijf de initiator van de nieuwe ontwikkelingen, zoals het neer- zetten van een nieuwe strategie, de ontwikkeling van de nieuwe website, het nieuwe pand dat we gaan bouwen. Maar ik had daar niet mee bezig kunnen zijn als ik nog volop in de verkoop actief was geweest.” De pandemie heeft voor veel ontwrichting gezorgd in de wereld, maar Kaspers moet bekennen dat deze fase ook prettige kan- ten heeft. “Wat het doet met de aardbol, met de mens – het gejaagde is eraf. Dat mag van mij wel zo blijven. Ik besef dat ik dat natuurlijk kan zeggen omdat het hier lekker gaat. Maar ik ga ook niet afwachten totdat het slecht met me gaat. Ik ben zo gedreven dat ik direct uit de kooi kom. Ik ben een enorme vechtersbaas.” Klaar voor de vraag van de klant In slechte tijden moet je investeren, vindt Kaspers. “We lopen 40 procent voor op vorig jaar. En vorig jaar waren we al 45 pro- cent gegroeid, in coronatijd. We hebben heel snel laten zien dat we er nog waren. We zijn in beeld gebleven. Daarbij hebben we veel profijt van de Altijd attent shop, onze besloten webshop voor geschenken aan relaties en medewerkers. We waren al klaar voor de vraag van de klant.” Daarnaast heeft Robitex veel klandizie in de hoek van (semi-) overheid en de zorg. “Daar gebeurt veel”, zegt Kaspers. “En de autoriteit van ons team heeft ervoor gezorgd dat we in een jaar tijd veel aanbestedende opdrachtgevers hebben kunnen binnenhalen. Dat zijn klanten die goed zijn voor vijf tot zes ton omzet. En die doen ook weer iets met kerst en dergelijke. Rond kerst zijn we ook verdubbeld in omzet. Als je alleen maar promotionele producten levert en een online speler bent, dan is het moeilijk. Wij zijn een totaalleverancier. Dat zijn we zes jaar geleden gaan uitbouwen; daar halen we veel nieuwe klanten mee binnen.” Maatschappelijk beeld Kaspers vraagt zich hardop af wat de werkelijke reden is waarom de wereld vindt dat er meer vrouwen aan de top moeten komen. “Het is waarschijnlijk een maatschappelijk beeld dat begint bij over- heid en semi-overheid, in de politiek en bij gemeenten. Ik denk dat er inmiddels meer vrouwen zijn die net onder die toplaag zitten, of die er al zijn, maar die minder betaald krijgen. Dat laatste is wel een slechte zaak. Maar wat altijd meespeelt is je eigen motivatie, het moment en een stukje geluk.” “Maar heel weinig vrouwen kiezen er bewust voor om aan de top te willen komen. En dan heb je nog vrouwen zoals ik die door een stukje geluk een toppositie krijgen.” St e rke v rouwen z 2021 - nummer 2 - promzvak.nl 65

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5