PromZ Vak 02-2021
8 ‘Ik heb gewoon een doel voor ogen’ Als mannen kinderen konden krijgen zag de wereld er heel anders uit. Daniëlle Kaspers, zelf eigenaar van een succesvol bedrijf in de branche, heeft weinig op met vrouwenclub- jes. De belangrijkste voorwaarde om een toppositie te bereiken is volgens haar dat je een beetje geluk moet hebben en dat je het echt moet willen. Deel 2 in een serie over succes- volle vrouwen in de wereld van gifts en premiums. Daniëlle Kaspers (Robitex) over vrouwen op topposities D aniëlle Kaspers belichaamt de Twentse nuchterheid. Verwacht van haar geen vurig betoog over gender- gelijkheid of een verhaal dat vrouwelijk ondernemer- schap ondergewaardeerd wordt. “Ik heb altijd hard gewerkt. Ik pas niet in het plaatje van man-vrouw en een kind krijgen. Ik geloof er heilig in dat de eerste reden waarom vrouwen bepaalde posities bereiken is dat ze het echt moeten willen.” Kaspers (42) solliciteerde op haar 21ste bij Robitex, het bedrijf van Robin Vogel. Die verkocht Robitex in 2002 aan Robert Kerkhoff. Een paar jaar later vroeg die aan Kaspers of zij de zaak wilde overnemen. Ze was net 28 geworden toen ze het bedrijf over- nam. “Ik had vertrouwen in de overname en in het plan, zonder bezig te zijn met de risico’s of te denken in angst. De bank en de accountant gaven mij ook dat vertrouwen. We groeiden de eerste jaren met 40 procent, waardoor ik binnen drie jaar de begroting al had gehaald. En dat ging maar door. Ik heb nooit gedacht: ik heb een schuld aan m’n broek door de overname. Ik was alleen bezig met: ik wil leuke klanten en blije mensen.” Wat Robert Kerkhoff in haar zag, al op zo’n jonge leeftijd? “Goeie vraag… Dat heb ik hem nog nooit gevraagd. Waarschijnlijk heeft hij ook gezien dat ik zelfstandig veel klanten binnenhaalde. En als een functie wegviel, nam ik snel zaken over. Ik regelde het gewoon.” Mooie auto Ze begon aan drie opleidingen, waaronder Small Business, die ze allemaal niet afmaakte. “Het was veel te vrijblijvend. En ik werkte al 35 uur. Want ik wist wel heel goed wat ik wilde. Ik heb altijd van mooie dingen gehouden. Al toen ik heel jong was had ik een bepaald beeld van mezelf. Ik zag wel een mooie auto voor me, en een mooi huis.” Nadat ze directeur van Robitex was geworden bleef ze haar eigen offertemap houden. “Het enige verschil was dat ik me meer ging bezighouden met strategie en organisatie. We hebben toen onwijs veel in gang gezet. We haalden veel grote organisaties binnen en we werden actief in allerlei netwerken.” Met vrouwennetwerken heeft Kaspers weinig op. “Ik ren hard weg van vrouwenclubjes; vind er helemaal niks aan. Zet mij maar tussen de mannen. Ik heb ooit in het bestuur gezeten van een vrouwenclub. Dat heeft nog geen jaar geduurd. Toen werd het gewoon een mix van mannen en vrouwen. Het lijkt wel alsof vrouwen elkaar soms niet alles gunnen.” Rolmodellen Over een ander vrouwennetwerk, The Next Women 100, is Kaspers positiever. Negen jaar geleden richtte Simone Brummelhuis The Next Women 100 op om vrouwelijk onder- nemerschap in Nederland te stimuleren, zichtbaar te maken en rolmodellen te creëren. Alle vrouwen in de lijst van The Next Women worden beoordeeld op hun omzet, aandelenbelang, leeftijd van het bedrijf, gebruikte financieringsinstrumenten, innovatiekracht en internationale activiteiten. Slechts 6 procent van de ondernemers in Nederland zet op jaarbasis meer dan 1 miljoen euro om. De vrouwen in de The Next Women 100 – dus ook Daniëlle Kaspers – gaan daar ruim overheen met een mini- male omzet van 2 miljoen euro. “The Next Women is een goede investeringsclub voor vrouwen die iets moois willen bereiken”, zegt Kaspers. “Je komt op de lijst omdat je cijfers goed zijn en omdat je kunt aantonen dat je resul- taat boekt met verbeterplannen. Het Financieele Dagblad pikt het ook elk jaar op, dus het levert wel belangrijke publiciteit op.” En toch plaatst Kaspers vraagtekens bij initiatieven om meer St e rke v rouwen z 2021 - nummer 2 - promzvak.nl 63
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5