PromZ Vak 02-2021
8 Leveranciersdagen krijgt Duitse broer Waarom heb je juist nu gekozen voor een introductie in Duitsland? ‘Never waste a good crisis.’ Ik denk dat juist nu het goede moment is voor dit concept. Het is niet een bijzonder dure beurs, we zitten niet op een A-locatie en we willen vooral ook een netwerkevent neerzetten. Ik weet wel dat er critici zijn die vinden dat er al veel te veel beurzen in onze branche zijn, maar dat valt enorm mee. Je hebt natuurlijk de PSI, de Trend en de Haptica. De Trend is maar 1 dag in september en de Haptica is eigenlijk een eindklanten- beurs. Daarnaast zijn er veel roadshows (zoals ook de Newsweek eigenlijk is) en zijn er veel zogenaamde Haus Messen. Dat laatste kennen we nauwelijks in Nederland. Het zijn beurzen die door één of meerdere distributeurs georganiseerd worden voor eindklan- ten, maar staan suppliers als exposanten, en ze hebben vaak een regionale functie. Kortom, ik zie echt nog wel een gat in de markt in Duitsland voor een concept als dat van de Leveranciersdagen. Een tweedaags ‘trade-only’ event waar zowel distributeurs als bezoekers alle belangrijke suppliers kunnen ontmoeten, en met vooral standaard standbouw. Waarom heb je voor de datum van 24 en 25 augustus gekozen? Ik zou de beurs liever een week later hebben laten plaats- vinden, maar dat ging niet omdat we in Nederland dan de Leveranciersdagen organiseren. Zo’n datum prikken blijft ook een psychologisch spel: noem je 24 en 25 augustus als datum dan zegt iedereen ‘maar dat is midden in de vakantie’, en als je 1 en 2 september uitkiest, zegt iedereen ‘fantastisch’. Maar ook dan hebben nog veel mensen vakantie. Toch denk ik oprecht dat we daar geen last van te hebben, helemaal dit jaar. Iedereen wil zich voorbereiden op de belangrijkste maanden van het jaar. Als gevolg van corona heeft de branche ook in Duitsland al zolang in lockdown gezeten dat we alle zeilen moeten bijzetten om daar iets van in te lopen. Ik zeg bewust geen ‘goedmaken’, omdat dit in veel gevallen gewoon onmogelijk is. Maar dat we moeten bikkelen om de laatste maanden goed door te komen is duidelijk. Iedere ondernemer heeft het ervoor over om dan maar iets min- der vakantie te hebben, geloof mij maar. Het laatste kwartaal gaat het belangrijkste kwartaal ooit worden. Distributeurs zullen die laatste maanden alleen maar bezig zijn met die eindklant. Maar het is heel fijn dat distributeurs en suppliers elkaar na bijna ander- half jaar weer kunnen ontmoeten bij ons op die Lieferantentage, net voor het hoogseizoen begint. Wat is eigenlijk de reden om voor een tweedaagse beurs te kiezen? De belangrijkste reden is dat het belangrijk is dat distributeurs en suppliers elkaar na zo’n lange tijd weer face-to-face kunnen ontmoeten en daar moet je gewoon de tijd voor kunnen nemen. Met tussen de 130 en 150 standhouders lukt het je niet om al je relaties te spreken in één dag. Vandaar die twee dagen. En dan is er ook nog een andere reden. Na zo’n lange tijd elkaar niet zien, is het ook leuk om ’s avonds weer eens een hapje samen te eten of een borrel te drinken. Ik heb al van heel veel standhouders en bezoekers gehoord dat ze het zalig vinden om weer eens samen te komen onder het genot van een drankje weer eens over het vak te praten met collega’s. En wellicht de tweede dag weer eens met een ‘katerig’ gevoel op de stand te staan. Wat mij betreft zijn trouwens beide redenen even belangrijk. Wat is jouw verwachting van die Lieferantentage? De vooruitzichten zijn goed. Ik hoop op minimaal 50% Duitse exposanten. De verkoop gaat voorspoedig. We verwachten zo’n 1.500 bezoekers. Kijk, Giessen is geen A-locatie. Daar hebben we bewust voor gekozen. Het is een leuke studentenstad, maar het beursgebouw is niet supermodern of groot. Maar het voldoet prima en daardoor kan de prijs voor exposanten laag blijven (ook omdat we uitgaan van standaard standbouw). Daarnaast zijn de hotels goedkoper dan in een grote stad en is parkeren bij de beurs gratis. Wat we besparen geven we uit aan gra- tis drankjes en eten voor de bezoekers. Het is natuurlijk geen eindklantenbeurs, waarbij alles draait om beleving. Dit is een typische vakbeurs, waarbij distributeurs echt wel weten wat ze kunnen met een promotioneel product, dus beleving is hier anders dan op een eindklant event. Die Lieferantentage is een no-nonsense vakevent. “Ook qua zakelijke mentaliteit zijn er veel overeenkomsten. We hebben zelfs meer gemeen met Duitsers dan met Belgen, denk ik.” z 2021 - nummer 2 - promzvak.nl 59
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5