PromZ Vak 02-2021

9 Corona laat de branche nog steeds niet los Verkoophits in 2021 Als in 2021 de omzetten toch beter moeten worden dan in 2020, dan doet zich de vraag voor met welke producten dit jaar gescoord kan worden. We hebben aan de distributeurs en suppli- ers gevraagd wat dé verkoophit van 2021 gaat worden. Of het nu aan de vele aandacht voor het onderwerp ligt, of andere redenen heeft, bovenaan staan duurzaam geproduceerde promotionele artikelen. Daarna textiel (hoewel men daarbij opvallend weinig spreekt over ‘oranje’ EK-textiel). Dan volgen de zogenaamde brievenbuscadeautjes, mondkapjes, sport- en spelartikelen en de onvermijdelijke bidons en drinkflessen. Opvallend is dat de brievenbuscadeautjes in eerdere jaren nooit genoemd werden als verkoophit, terwijl ook de duurzame artikelen voorheen veel min- der genoemd werden. Bij brievenbuscadeautjes gaat het vaak om attenties die werkgevers naar hun thuiswerkende medewerkers sturen. Je kunt je afvragen of die verrassingen ook nog verstrekt zullen worden als na COVID-19 het percentage thuiswerkers blij- vend gestegen zal zijn. De tijd zal het leren. Kerst Tot slot is in de Tussenmeting ook nog getoetst hoe het eind 2020 uiteindelijk is afgelopen met de kerstpakketten en eindejaarsge- schenken. Het beeld is gemengd: een derde rapporteert een groter aantal verkochte kerstpakketten en eindejaarsgeschenken, een kwart verkocht minder kerstpakketten dan in 2019. Eind 2020 werd nog een daling van het aantal kerstpakketten verwacht, maar kennelijk hebben veel werkgevers besloten om hun personeel alsnog te verrassen. 40% van de distributeurs rapporteert nu een gemiddeld hogere prijs van een kerstpakket dan in 2019, terwijl slechts één op de zeven in 2020 een lagere gemiddelde prijs voor kerstpakketten realiseerde. Al met al blijft de kerstpakkettenmarkt interessant voor distributeurs, overigens met de aantekening dat bijna driekwart van hen zich niet actief op deze deelmarkt begeeft. Twee op de drie suppliers zijn betrokken bij kerstpakket- gerelateerde leveringen. Wat kunnen we leren van de Tussenmeting 2021? We zien het beeld van een behoorlijk getroffen branche die nog steeds de nodige kansen biedt. De ene distributeur of supplier is wat han- diger of gelukkiger in het inspelen op de mogelijkheden dan de andere, en dat leidt ertoe dat sommige distributeurs en sup- pliers uiterst tevreden kunnen terugkijken op het afgelopen jaar, terwijl andere distributeurs zich afvragen of hun bedrijf nog wel bestaansrecht heeft en of ze het financieel kunnen bolwerken. 2021 is weliswaar niet geweldig begonnen maar wie weet wat dit jaar nog aan herstelmogelijkheden gaat brengen. Distributeurs en suppliers n= 70 % Duurzame artikelen 17 Textiel 16 Brievenbuscadeautjes 13 Mondkapjes 10 Sport/spel 10 Bidons/drinkflessen 6 Food 6 Tabel 3: Verwachte verkoophits 2021 “Opvallend is dat de brievenbuscadeautjes in eerdere jaren nooit genoemd werden als verkoophit, terwijl ook de duurzame artikelen voorheen veel minder genoemd werden.” z 2021 - nummer 2 - promzvak.nl 51

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5