PromZ Vak 02-2021
8 Corona laat de branche nog steeds niet los Er zijn ook positieve gevolgen van corona. In tabel 2 is te zien dat driekwart van de respondenten met één of meer positieve effecten van de coronacrisis te maken heeft gehad. Zo blijkt er een nieuwe markt ontstaan te zijn: de producten die als waardering naar thuiswerkers gestuurd worden. Meer dan de helft van de distributeurs en suppliers heeft met dat soort producten kunnen scoren. Met name distributeurs hebben zich daarnaast geworpen op assortimentsuitbreiding met corona-gerelateerde producten zoals handgel en mondkapjes. Een ander positief gevolg van corona is dat met name distributeurs hun webshop versneld hebben opgezet of uitgebreid, iets wat ze op lange termijn zeker voordelen zal gaan bieden. Uit de tabel kan afgelezen worden dat die noodzaak bij suppliers wat minder was; zij hadden hun webshop al vaak goed op orde. De vraag is of die ontwikkeling bij distributeurs ook zonder corona zo snel was gegaan. Corona en commercie Corona heeft ook op andere wijze effecten gehad op de bedrijfs- voering van distributeurs en suppliers. 60% van hen geeft aan dat de rol van de showroom in het afgelopen jaar beduidend minder belangrijk is geworden, en dat geldt ook voor vertegenwoordi- gersbezoek. Dat laatste is bij 70% van de distributeurs en suppliers in belang teruggelopen. De verschillen tussen distributeurs en suppliers zijn op dit punt te verwaarlozen. Een belangrijke rol in de bedrijfsvoering van distributeurs en leveranciers is momenteel weggelegd voor social media, e-mail en de goede oude telefoon. Ongeveer een derde van de respondenten verwacht dat ook na afloop van de coronacrisis de showrooms een minder belangrijke rol zullen spelen. Overigens blijkt in april 2021 dat een kwart van de distributeurs in de afgelopen tijd met hun afnemers nog altijd met geen woord over corona gesproken heeft. Degenen die dat wel deden vertel- den hun klanten heel vaak over de nieuwe corona-gerelateerde producten in hun assortiment. Daarnaast gaf een derde van de dis- tribiteurs en zelfs de helft van de suppliers hun klanten informatie over de beschikbaarheid van het normale assortiment. Niet zo gek, want zeker in de eerste heeft van 2020 waren de leveringsmoge- lijkheden van promotionele producten vaak onzeker. Ruim een kwart van de distribiteurs en suppliers heeft in de afgelopen tijd klanten geïnformeerd over alternatieve communicatiemogelijk- heden zoals Teams en Zoom, en een vijfde van de distributeurs legde de klanten uit op welke wijze ze promotionele producten digitaal konden bestellen. Al met al lijken distributeurs, en ook de suppliers, in grote meerderheid actief gecommuniceerd te hebben over diverse zaken die met corona samenhangen. Dit is wellicht één van de redenen dat sommige distributeurs en suppliers het in 2020 uiteindelijk minder slecht hebben gedaan dan anderen. Communicatie blijft nu eenmaal een zeer belangrijk instrument in de markt van promotionele producten. Allen Distributeurs Suppliers n= 122 97 25 % % % Opdrachtgevers die producten bestellen om cadeau te geven als waardering voor thuiswerkende collega’s 57 58 52 Assortimentsuitbreiding met corona-gerelateerde producten (handgel, mondkapjes, etc.) 29 32 16 Versnelde ontwikkeling van onze webshop 16 19 8 Opdrachtgevers die kantoorartikelen bestellen om thuiswerken te faciliteren 7 7 8 Anders 8 7 12 Geen van de bovenstaande 25 23 36 Tabel 2: Positieve gevolgen corona, april 2021 z 2021 - nummer 2 - promzvak.nl 49
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5