PromZ Vak 02-2021
8 W aar menselijk gedrag is, is psychologie. Daarmee vinden we het terug in de hele onderneming. Van de keuzes die de ondernemer maakt, tot aan de con- tacten met medewerkers en klanten. We zijn ons niet altijd bewust van gedrag en evenmin van de patronen die eronder schuil kunnen gaan. Toch kan inzicht daarin voordelen ople- veren en iemand zelfs tot een betere ondernemer maken. Bovendien dient psychologie soms als een instrument om de klant beter te begrijpen, en te sturen. Ken je zwakheden Psychologie is een breed begrip. Er zijn boeken vol geschreven over manieren waarop het kan bijdragen aan een succesvoller bestaan. Daarom lichten we er enkele voorbeelden uit. Een voorbeeld hoe psychologie zakelijk wordt aangewend is het gebruik van familieopstellingen. Met deze methode proberen ook ondernemers meer inzicht te krijgen in zichzelf en hun onder- nemerschap, laat coach Henri van Amerongen weten. Hij geeft trainingen en workshops in zijn Dare2bU Academy. “Familieopstellingen laten zien waar de pijn zit. Het brengt aan het licht hoe en hoezeer (jarenoude) familiegeschiedenis- en verbanden van invloed zijn op leven en gedrag van een persoon nu. En dus ook hoe hij onderneemt”, vertelt Van Amerongen. “Zelf ben ik er pas jaren nadat ik een bedrijf had gehad, ach- ter gekomen waaróm ik daar niet zo succesvol in ben geweest. Hoe de mores in mijn familie, dat wat ik kende en waarmee ik opgroeide, me hebben beïnvloed in mijn handelen. Het idee dat bepaalde zaken nu eenmaal niet voor ons waren weggelegd was Succesvol ondernemen is een kwestie van hard werken, lef, doses creativiteit en ook wat geluk. Bij de psychologie erachter staan we niet altijd stil. Toch kan inzicht hierin een zet in de goede richting geven. Oók als het met de business onverhoopt een stuk minder goed verloopt. Psychologie in ondernemen diep verankerd in ons gezin. Onbewust heb ik al die jaren geleefd volgens het gevoel dat het niet mócht slagen. Dat uitte zich in het maken van bepaalde zakelijke keuzes en zorgde ervoor dat ik sommige uit de weg ging. Pas toen ik dat zag, kon ik het tij keren.” Elke ondernemer moet zich volgens hem een keer afvragen waaróm hij of zij is gaan ondernemen. “Vaak ligt er een diepere behoefte onder die is ontstaan in de kindertijd zoals een verlan- gen naar liefde of bevestiging. Inzicht in de eigen persoonlijkheid en in patronen is vaak nuttig om andere keuzes te maken. Wie weet wat er speelt op de achtergrond kan ermee aan de slag. Dan zie je ineens in dat je je bij die ene klant niet als een professional voelt maar als een bang kind van vijf, omdat diegene dezelfde ogen heeft als je autoritaire vader. Psychologie brengt zwakhe- den aan het licht en zaken die je triggeren.” Echte interesse Naast het verschaffen van inzicht in de eigen persoonlijkheid, leren kenmerken van de psychologie ons ook meer over inter- menselijke relaties. Ze kunnen de relatie met medewerkers verbeteren, en mogelijk meer halen uit contacten met (poten- tiële) klanten. Tip Zeker in deze uitdagende tijd is de behoefte aan connectie met anderen groter dan ooit, merkt Henri van Amerongen op. “Dus ook bij klanten. Maak daar gebruik van en ga eens wat vaker bij hen op bezoek. Ook als ze niets nodig hebben.” Henri van Amerongen Tonny Loorbach Paul van Hartevelt FOTO: sunfieldphotography.com z 2021 - nummer 2 - promzvak.nl 41
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5