PromZ Vak 02-2021

Ontwerpt en maakt unieke producten van restmateriaal 9 “Bij een wedstrijd voor sociale startups, de IGNITE AWARD, schop- ten we het tot de finale”, gaat Ho verder. “Niet lang daarna werd ons sociale businessplan werkelijkheid, dankzij Stichting DOEN en de Rabobank Foundation. Sindsdien begeleiden we jaarlijks, via een leerwerktraject, tientallen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ook hebben we stagiaires van MBO, HBO en ROC-opleidingen rondlopen. Ons team bestaat dus uit een alle- gaartje van mensen die samen een wonderlijke eenheid vormen. Daardoor ontstaan de mooiste dingen.” Talenten ontplooien Bij Fraenck werken jonge en oudere medewerkers, met of zon- der een beperking en van allerlei nationaliteiten. Onder toeziend oog van Mulder en Ho hebben de medewerkers volop de ruimte om hun talenten te ontdekken en te ontplooien. Ho: “Het begint meestal met het aanleren van basisprincipes, zoals elke dag op tijd komen, samen eten en goed met je collega’s omgaan. Voor sommigen is dat al een hele uitdaging. Daarnaast kunnen ze bij ons allerlei vaardigheden leren, afhankelijk van waar hun inte- resse ligt. Denk aan naaien, lasersnijden, klanten helpen - we hebben ook twee winkels -, fotograferen, de website onderhou- den, administratieve taken en noemmaar op. Het begeleiden van zo’n gemêleerd gezelschap is soms best zwaar, maar we zouden niks anders meer willen. Het is zo gaaf ommensen langzaammaar zeker uit hun schulp te zien kruipen en soms zelfs helemaal tot bloei te zien komen. Dat geeft enorm veel voldoening.” Van geveldoek tot lampenkap Vorig jaar verwerkte Fraenck ruim 3200 kilo zeildoek, spandoek, banner- en kunstleerrestanten - wat anders weggegooid zou wor- den - tot verrassende producten. Dankzij de onlangs aangeschafte lasersnijmachine zijn de mogelijkheden verder uitgebreid. “Voor een product designer is zo’n machine natuurlijk het walhalla”, lacht Mulder. “Ineens begon er weer van alles te borrelen. Met leuke projecten als resultaat. Zo hebben we voor een opdrachtgever tafellampjes ontworpen die de medewerkers als bouwpakketje thuisgestuurd kregen. De lampvoeten maakten we van bamboe - we gebruiken uiteraard alleen duurzame materialen - en de lampenkappen van oude banners van het bedrijf. Op die manier kunnen we dus voor iedere opdrachtgever, geheel op maat, een uniek product ontwerpen en produceren.” Crossover Ho benadrukt dat zakelijke klanten ook ‘standaard’ relatiege- schenken kunnen bestellen. “Het hoeft niet altijd een crossover opdracht te zijn, waarbij we materialen van het bedrijf gebruiken. We hebben een catalogus met diverse producten die we van res- tant materialen kunnen maken. We krijgen bijvoorbeeld geregeld een order voor onze stevige fietstas Harley of onze stijlvolle toi- lettas Casey, gemaakt van gerecycled bannerdoek of zeildoek. Wat momenteel ook erg in is, zijn onze laptopstandaards en tele- foonhouders van bamboe. Die geven werkgevers graag aan hun thuiswerkende personeel.” Mulder: “Maar het leukst blijven toch de custom producten die we samen met de opdrachtgever ontwerpen en die helemaal aansluiten op de doelgroep. Zoals de laptophoezen en shoppers die we voor ASN Bank hebben gecreëerd, gemaakt van vlag- gen met hun oude logo erop. Aan een advocatenkantoor hebben we onlangs zestig lampen geleverd voor op hun nieuwe kantoor. Gemaakt van prachtige geveldoeken die tijdens de verbouwing aan de bouwsteigers hingen.” The making off… Binnenkort start Fraenck met de productie van ‘the making off’-filmpjes. “Dat maakt het nog leuker en interessanter voor bedrijven”, aldus Mulder. “In de filmpjes laten we zien hoe en door wie het product gemaakt is. Van het ontwerpproces tot de werkzaamheden in het atelier en natuurlijk het eindresultaat. We vertellen ook hoeveel kilo materiaal we voor de opdracht hebben ge-upcycled en hoeveel sociale uren erin zitten. Wij denken dat de combinatie van sociale circulaire producten en social media- filmpjes veel impact zullen hebben.” Pascal Mulder en Ratna Ho z 2021 - nummer 2 - promzvak.nl 39

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5