PromZ Vak 02-2021
Bickery laat in eigen huis kerst tot leven komen 9 doen we dat dan niet in eigen huis, samen met nog twee leveran- ciers? Ik heb toen een concept ontwikkeld en dat getoetst bij onze grootste klanten. Want zouden ze wel komen in coronatijd? Dat bleek gelukkig zo te zijn. De oplossing was om deze beurs lang te laten lopen. We ontvingen klanten op een tijdslot. Keurig op anderhalve meter, met mondkapjes en ga zo maar door. Na ieder bezoek maakten we de ruimte schoon en vervolgens ontvingen we de volgende klant. Het nadeel hiervan is dat je beurs lang moet blijven staan, in dit geval bijna drie weken. Het voordeel is dat je echt voor elke klant de tijd kunt nemen en ze de maximale beleving kunt meegeven.” Afgelopen jaar, was ook voor de kerstpakkettenleveranciers een onzeker jaar. Uiteindelijk is het een goed jaar geweest. Alleen besloten heel veel klanten pas op het allerlaatste moment toch iets aan kerst te doen. Ofwel, tot in de laatste week voor Kerst werd er nog volop besteld. Sjoerds: “We hebben prima gedraaid. De trend was afgelopen jaar duidelijk naar meer kwaliteit, dus ook een hogere prijs. Kerst was natuurlijk bij uitstek het moment om je medewerkers nog eens extra te bedanken en dat werd dan ook volop gedaan.” Nieuw in het assortiment van Bickery is een BBQ-lijn. Speelt het bedrijf hiermee in op de veranderde geefcul- tuur? Sjoerds denkt zeker dat de markt wat dat betreft veranderd is. “Bedrijven grijpen door het ontbreken van persoonlijk contact steeds meer naar mogelijkheden om mensen op een andere manier te waarderen. Alle borrelpakketten, thuiswerkpakketten, fitpakketten en ga zo maar door, zijn daar mooie voorbeelden van. Wij proberen door algemenere lijnen daar ook van te pro- fiteren. De ‘geef- en verwenmarkt’ is gewoon verschoven naar meerdere momenten in het jaar.” SL Bags en BAKA zijn aangehaakt bij de Bickery beurs om de klanten van Bickery een bredere keuze te geven in verpakkings- materiaal en eventueel uitbreiding van pakketten in non-food. Ook de verpakkingen spelen in op de wijzigingen in de markt. Voorheen was Kerst voor BAKA het belangrijkste moment van het jaar. Maar nu vormen de brievenbuspakketten, borreldozen en anderhalve meter pakketten een belangrijk deel van de omzet. Bij SL Bags merken ze vooral de vraag naar recyclebare producten. En ook daar merken ze de invloed van corona. Zo is de fietstas ineens enorm in opkomst als geschenk en daarnaast de zoge- naamde micro-bags in allerlei trendy kleuren. Als verpakking voor geschenken, maar ook als toevoeging in een kerstpakket. Eén van de grotere trends in de kerstpakketten blijft volgens Sjoerds en zogenaamde ‘mix & match’ principe. “Klanten willen toch zoveel mogelijk zelf allerlei producten mixen en combine- ren met eventueel non-food producten. Zodat ze toch een zo persoonlijk mogelijk pakket kunnen samenstellen. Daarin speelt duurzaamheid en verwennen nog steeds een grote rol. Dat blijft de komende tijd ook nog wel.” z 2021 - nummer 2 - promzvak.nl 35
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5