PromZ Vak 02-2021
8 I n 1988 studeerde Meinhard Mombauer in Keulen. Hij verveelde zich en besloot samen met vriend Kai Lühr wat bij te verdienen met de verkoop van dasspelden, die op dat moment ‘in’ waren. Deze werden in eerste instantie vooral via vrienden verkocht. Zo ontstond LM Accessoires. Van een pro- motionele producten branche hadden ze nog nooit gehoord. Gaandeweg veranderde dat. Kai Lühr besloot zijn studie medi- cijnen weer op te pakken en Mombauer kreeg de smaak te pakken en besloot zijn assortiment uit te breiden met onder meer pin’s, manchetknopen, sleutelhangers en andere meta- len promotionele producten. Vanaf de jaren negentig groeide het bedrijf gestaag en het assortiment werd uitgebreid naar meer dan alleen de ‘glimmende producten’ waar de merk- naam Reflects naar verwijst. Productie in Taiwan Het merendeel van de productie van de promotionele producten vond plaats in Taiwan. Een vriend van de familie introduceerde Mombauer begin jaren negentig in Taiwan en het viel hem op hoe gastvrij het land was: “Behalve dat ik in de watten werd gelegd qua hotels en eten, is het daar gebruikelijk dat alle zakenpartners geïntroduceerd worden. Dus ik zat niet alleen aan tafel met de producent, maar ook met de printer, de verpakker en ga zo maar door. Dat wekt natuurlijk een enorm vertrouwen. Nog steeds werk ik met mensen die ik van die eerste ontmoeting ken, en in sommige gevallen al met de tweede generatie. Na al die tijd is dat natuurlijk heel bijzonder.” Zo langzamerhand is wel bekend dat het Portaal ook haar vleugels uitspreidt naar Duitsland, met als eerste bewijs hiervoor die Lieferantentage in Giessen op 24 en 25 augustus. Hoog tijd voor PromZ Vak om de Duitse markt beter te leren kennen en af te reizen naar onze oos- terburen om te praten met een van de grotere suppliers, te weten Reflects uit Keulen. Een gesprek met eigenaar Meinhard Mombauer en sales & marketingmanager Peter Leseberg over de geschiedenis, maar vooral ook over de toekomst en de nieuwe strategie van dit mooie bedrijf uit Keulen. Reflects: van generalist naar multi-specialist Euroconverter: motor van groei In 1997 begon Mombauer op zoek te gaan naar uitbreiding van het assortiment. Zo werd de eerste order in China en in Italië gedaan in dat jaar. Hierbij ging het om Sterling zilver sleutelhan- gers. Maar hoe langer hoe meer werden er ook andere producten gevraagd en nam de ordering in China toe. De zilverproductie werd in eigen huis gehaald. Het bedrijf werd van specialist heel geleidelijk aan generalist en groeide gestaag. De grootste groei werd veroorzaakt door de ‘euro-converter’ (de omrekenmachine van in geval Duitse Mark naar Euro) die in 1999 geïntroduceerd werd. Al snel maakte deze converter 25% van de omzet uit en Mombauer was bang dat dit na de introductie van de euro op 1 januari 2002 zou wegvallen. Dat bleek echter niet het geval te zijn. In 2002 werd dan ook besloten om een nieuw pand te bouwen iets buiten Keulen en in 2003 was de verhuizing een feit. Reflects is hier nog steeds gevestigd. Eerste met verpakking Reflects was in eerste instantie een merknaam van LM Accessoires. De supplier was in de branche een van de eerste bedrijven die met een eigen verpakking op de markt kwam. “Ik wilde me onderscheiden”, zo vertelt Mombauer. “Als we sample orders uit- stuurden, zagen die er voor een distributeur allemaal hetzelfde uit. Alles werd door suppliers in een zwarte doos verstuurd. Er was geen enkel onderscheid. Ik wilde opvallen en ben toen met een verpakking gekomen. En dat wilde ik ook voor de eindklant doen. Je wilt toch iets weggeven dat waarde heeft. Een verpakking z 2021 - nummer 2 - promzvak.nl 25
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5