PromZ Vak 02-2021

DOOR ALLARD FREDERIKS Supplier versus distributeur. Vijf dezelfde vragen. Aan een distributeur en een sup- plier, die van tevoren niet weten wie de ander is die antwoordt. Hoe kijken zij, ieder vanuit hun eigen situatie, naar de branche? In deze aflevering: Martine Tempels (Gifts with Impact) en Erik Kuiper (Erik Kuiper Relatiegeschenken). Wat is je verwachting voor dit najaar? Kan alles weer los, inclusief de evenementen? “In deze coronatijd is niets zeker. Gelukkig zijn de berichten hoopvol, gaan de vaccinaties gestaag door en zorgt het mooie weer voor minder besmettingen en ziekenhuisopnames. Als deze tendens zich dit najaar doorzet dan reken ik erop dat er weer beurzen, open huizen en andere activiteiten gaan plaatsvinden. Hopelijk wordt er nog het een en ander ingehaald wat de afgelopen periode niet is doorgegaan.” Kun je een positief effect noemen van deze crisis? “In verschillende sectoren, ook de onze, zal de negatieve nasleep de komende maanden, misschien wel jaren, merkbaar zijn. Maar er zijn zeker ook positieve effecten. Het online vergaderen had zich nooit zo snel kunnen ontwikkelen als nu is gebeurd tijdens de pan- demie. De voordelen zijn bekend: geen reistijd, korter vergaderen, dus meer tijd in de agenda voor andere activiteiten. Het thuiswer- ken brengt ook weer een andere benadering van de medewerkers met zich mee en daar valt zeker extra omzet te halen. En ik denk dat we in het algemeen bewuster omgaan met onze gezondheid en het milieu.” Kun je benoemen wie of wat een belangrijke inspiratie(bron) voor je is geweest en waarom? “Daar ben ik eigenlijk nooit zo mee bezig geweest. Ik heb veel respect voor mijn ouders – eerlijke en hardwerkende mensen. Zij hebben mij voor een deel gevormd en zijn de basis van wie ik nu ben. Commercieel en organisatorisch heb ik veel opgestoken in het familiebedrijf van mijn oom en neef. Zij hebben de onderneming uitgebouwd tot de grootste zelfstandige grossier in automateri- alen in Nederland. Ik hield me daar onder meer bezig met de afdeling die promotionele producten verzorgde. Daar ligt ook de basis van mijn eigen bedrijf; op mijn 37ste heb ik die activiteiten overgenomen en ben voor mezelf begonnen. Een inspiratie is wel de vrijheid die je als ondernemer hebt. Die vind ik geweldig. Maar het ondernemerschap brengt ook veel verplichtingen met zich mee – je bent toch aan het eind van elke maand verantwoordelijk voor de salarisbetalingen aan je medewerkers.” Met welk product of welke dienst denk je dit jaar het beste te gaan scoren? “We hopen met Oranje-artikelen nog extra omzet te genereren. Ik moet zeggen dat het nog niet storm loopt. Dat heeft zeker te maken met de onzekere tijd waarin we leven. Aan onze lijn Italiaanse sleu- telhangers, van zeer mooie kwaliteit, gaan we nog meer aandacht besteden. Die verkopen we vooral aan bijvoorbeeld fietsenzaken. Je moet de handel zoeken bij de ondernemers die nog wel goed draaien in coronatijd. Ook verwachten we dat er nog wel even vraag zal blijven naar bijvoorbeeld een leuk brievenbuspakketje voor klanten of een borrel- of vakantiepakket voor medewerkers.” Waarom moeten mensen klant bij jullie worden? “Onze benadering van de markt is dat we ‘compleet’ zijn en de klant proberen te ontzorgen. We bieden naast promotionele producten ook drukwerk, sportprijzen, sport-, werk- en promotionele kleding en themapakketten. Voor alles met een bewerking kun je bij ons terecht. Groot voordeel daarvan is dat wij daarom de huisstijl van de klant goed kunnen bewaken. Voor een aantal klanten zijn we voorraadhoudend. Dat vergt wel een investering, maar daarom willen klanten wel bij ons kopen. Vier verkoopsters bezoeken dage- lijks onze klanten. Het persoonlijk contact en het enthousiasme dat we als team uitstralen dragen volgens mij bij aan de binding met klanten. Handel is nog steeds, in veel gevallen, een kwestie van gunnen.” “Je moet de handel zoeken bij de ondernemers die nog wel goed draaien in coronatijd” Erik Kuiper Erik Kuiper Relatiegeschenken 22

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5