PromZ Vak 02-2021

Joris Folmer van Trendfactory heeft een visitekaartje zonder functievermelding. Hij weet namelijk niet wat hij erop moet zetten. “Managing Director of CEO, directeur of manager…, ik vind het al snel te interessant klinken en ook niet helemaal de lading dekken, dus er staat gewoon alleen mijn naam. Ik wilde eens kijken hoe dat gaat…” In het buitenland, waar Trendfactory als het B2B verlengstuk van Rituals de laatste jaren hard aan de weg aan het timmeren is, blijkt dat wel eens lastig. “Dan willen ze toch weten met wie ze te maken hebben. Dus het zal aangepast moeten worden.” Pragmaticus Joris Folmer over Rituals en rookworst En, wat wordt het dan? “Ja, daar gaan we weer… Ik weet het nog niet,” zegt Folmer hard lachend. “Bij de titel CEO denk ik aan een multinational, en dat voelt niet goed dus dat wordt het niet. Maar ‘directeur’ is weer niet internationaal genoeg…” Ga jij vooral af op je gevoel bij zakelijke beslissingen? “Nou, niet alleen hoor. Gevoel is belangrijk maar niet doorslagge- vend. Ik probeer me niet teveel door emoties te laten leiden. Het verhaal en het sommetje moeten vooral kloppen. Maar gevoel is wel weer belangrijk in het maakproces van de Rituals producten. Een van de uitgangspunten in de productontwikkeling is namelijk dat je een product zelf graag zou willen gebruiken. Vervolgens wordt het op de markt gebracht om te testen of het ook aanslaat bij anderen.” Trendfactory is in 1996 opgezet door Thomas Hendriksen, als Europese supplier van gepersonaliseerde stropdassen en dames- sjaals. Toen Joris Folmer er in 2003 stage kwam lopen vanuit zijn hbo opleiding Bedrijfskunde, werkten er vijf mensen. Folmer: “Ik kwam er voor mijn afstudeerstage waarin ik kansrijke nieuwe business mogelijkheden en afzetkanalen heb onderzocht. De 8 z 2021 - nummer 2 - promzvak.nl 17

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5