PromZ Vak 02-2021

V eertien jaar geleden was Freter in Duitsland alge- meen directeur van LexisNexis een zusterbedrijf van Reed Exhibitions. Tijdens de beurs Moderner Staat in Berlijn dronk hij een kop koffie met collega Hajo Erbel, die CEO was van Reed Exhibitions. Hij kwam op het idee om Freter te ‘matchen’ met de PSI. Freter had nog nooit van de beurs gehoord, maar besloot er te gaan kijken. Dat was in januari 2008. “Ik was zo onder de indruk van deze beurs, ik werd compleet omvergeblazen”, stelt Freter. “Wat me verder heel erg aantrok is dat de PSI niet alleen een beurs is, het is een uitgeefconcept. Met een blad, meetings, online, events en de grootste beurs in de promotionele producten industrie in Europa. En wat me wellicht nog het meeste aansprak waren de mensen in de industrie die heel enthousiast waren over hun producten. Promotionele producten zie je bijna overal en gaan zoveel verder dan een pen met een logo. Ik had dus niet al te lang nodig om ‘ja’ te zeggen tegen een baan als directeur bij de PSI.” Freter staat bekend als een uitmuntend netwerker. Toen hij begon als directeur bij de PSI bezocht hij een hoop suppliers en distri- buteurs en nodigde hij een aantal invloedrijke mensen uit de Na 13 jaar het gezicht van de PSI te zijn geweest, gaat Michael Freter zich met zijn eigen bedrijf toeleggen op het zakelijk verbinden van mensen en het geven van advies op het gebied van sustainability. De branche is dus nog lang niet van hem af. Weinig vakgebie- den zijn de afgelopen decennia zo veranderd als de promotionele producten industrie. Als CEO van de PSI heeft hij die veranderingen als geen ander kunnen gadeslaan. In sommige gevallen stond hij zelf aan de wieg van zo’n ‘turn around’. Kortom, tijd voor een gesprek met mister PSI, zoals hij door velen in het vak genoemd wordt. Mr. PSI over 13 jaar promotionele producten industrie DOOR PETER VAN GESTEL branche uit ommee te gaan naar de Oktober feesten in München. Zijn doel was de branche zo snel mogelijk te leren kennen. Dat pakte heel goed uit. Een van de eerste wapenfeiten van Freter was de vertegenwoordiging van het vak bij de ZAW, de organi- satie die alle marketing disciplines vertegenwoordigd. “Ik kwam er snel achter dat ons vak onzichtbaar en enorm gesloten is. Dat is in veel gevallen nog steeds zo. Een belangrijke oorzaak is dat met name distributeurs bang zijn om kennis en informatie te delen, uit angst (eind)klanten te verliezen. Andere disciplines in marketing en marketingcommunicatie staan veel meer open voor het delen van communicatie omdat ze trots zijn op wat ze maken en dat willen delen. Onze branche is veel terughoudender. En dat is jammer. Ik probeer dit te veranderen door onder meer redactionele bijdragen te leveren aan het jaarboek en mensen uit andere disciplines kennis te laten maken met promotionele producten. In omzettermen zijn we hier in Duitsland met zo’n 3,6 miljard euro in 2019 de tweede discipline achter televisie. In publiciteit en imago zie je dat echter niet terug.” Een ander belangrijk wapenfeit van Freter is zijn bemoeienis met de GWW. Duitsland kende tot circa 2015 nog vier losse bran- cheverenigingen. Die ‘vochten elkaar de tent uit’. Met name de Michael Freter 12

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5