PromZ Vak 2-2018

2018 - nummer 2 - promzvak.nl 63 no t e z z PPAI lobbyt in Washington In het kader van LEAD ((Legislative Education and Action Day) hebben zo’n 80 leden van de Amerikaanse PPAI (Promotional Products Association International) met een aantal rege- ringsvertegenwoordigers gesproken over een aantal belangrijke aspecten van de promotio- nele productenbranche, met name die van de kleinere en middelgrote ondernemingen in de branche. Het ging daarbij o.a. om thema’s als belastingwetgeving, douanetarieven en maatre- gelen voor het in stand houden van de branche. Glenister verlaat BPMA Gordon Glenister, directeur van de Britse BPMA (British Promotional Merchandise Association), legt zijn functie neer. Hij heeft zich 12 jaar ingezet voor de BPMA. Hij blijft zijn werkzaamheden uit- voeren tot over enige tijd een opvolger zijn taken kan overnemen. De Interall Group is het afgelopen half jaar bezig geweest met het opzetten van de WoW lijn. Dit nieuwe, circular label bestaat uit producten die allemaal één ding gemeen hebben: ze zijn vervaardigd van afval, ze komen vanuit een ‘100 % fair chain’ en/of zijn groen geproduceerd. Alle labels kunnen alleen via Interall Group worden besteld, en zijn geschikt om in te zet- ten in de promo-markt. Tot de huidige collectie behoren o.m. de producten Soop (zeep gemaakt van koffieafval of van weggegooide sinaasappelschillen), Sea Socks (sokken gemaakt van oude visnetten die uit de zee worden gehaald), Rescued (kaarsen die zijn gemaakt van gebruikte olie van restaurants), Toast Beer (bier dat gemaakt wordt van oud, ongebruikt brood) en Beat the Bag (tassen van oude vlaggen en allerlei (promo) banners). Zie ook www.interallgroup.com PSI-leden verwachten groei in 2018 Uit onderzoek van de PSI blijkt dat omzetten van bedrijven in de promotio- nele productensector in Europa in 2017 met gemiddeld 5,2 % gegroeid zijn. Voor 2018 verwachten zij een groei in Europa van 5,3%. De leveranciers van promotioneel textiel gaan zelfs uit van een groei van 7,6%. De belangrijkste branches voor de omzetten in 2017 in de productenbranche waren automotive, financiën, handel, bouw en toerisme. Populaire promotionele produc- ten in 2017 waren elektronische en multimediale gadgets, promotionele kleding, school- en kantoorartikelen en lifestyle artikelen. Steeds meer ondernemingen in de sector van promotionele artikelen vinden duurzaamheid een belangrijk thema. De suppliers lopen hierin voorop. In toenemende mate zijn ze actief bezig met aan duurzaamheid gerelateerde certificaten, zoals TÜV, EMAS, ISO, BSCI, SEDEX en FSC. Ook de interesse van eindklanten in duurzaamheid groeit, aldus de PSI. VS: 9,3% meer omzet in promotionele producten In de Verenigde Staten is er vorig jaar 9,3% meer uitgegeven aan promoti- onele producten en business gifts vergeleken met 2016. Dat heeft de PPAI (Promotional Products Association International) bekend gemaakt op basis van gegevens van 23.564 distributeurs. Het is de sterkste stijging in 18 jaar. De omzet in de VS bedroeg in 2017 23,3 mil- jard dollar. De stijging is vooral te danken aan online verkopen en aan bedrijven die van buiten de sector komen (bedrij- ven zoals Walmart). Die laatste groep was goed voor een omzet van 3,4 mil- jard dollar, zo’n 14% van het totaal. De omzetstijging in die groep bedroeg 20% vergeleken met 2016. De online verkopen van promotionele artikelen waren goed voor 23,2% van het volume. Er werd in 2017 voor 5,3 miljard dollar online besteed aan pro- motionele producten, aldus Promobiss. WoW, nieuw eco-label van Interall Group Paul Stricker neemt Reda over Paul Stricker Group heeft bekend gemaakt dat ze 100% van de aandelen van Reda AS uit Tsjechië hebben overgenomen. De geografische ligging en de kennis maken dat beide bedrijven elkaar aanvullen en versterken. “Beide bedrijven zullen onafhankelijk blijven ope- reren. Paul Stricker Group heeft nu een dekking van meer dan 80 landen verspreid over 4 continenten en is een van de toonaangevende bedrijven gewor- den in de markt voor promotionele producten en zakelijke geschenken,” aldus Paulo Stricker, CEO van Paul Stricker.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5