PromZ Vak 2-2018

2018 - nummer 2 - promzvak.nl 51 Wilt u op de hoogte blijven van wat er in de branche speelt? Word lid van het PPP! Ontdek de voordelen! www.ppp-online.nl 9 - n i e uws GESCHREVEN ONDER VERANTWOORDING VAN HET PPP Hygiënecode als toegevoegde waarde Iedereen die met het verpakken van etenswaren te maken heeft of foodproducten door levert, is verantwoordelijk voor de voedselveiligheid van de producten. Dat geldt voor nagenoeg alle bedrijven die promotionele producten verkopen. Nieuwe leveringsvoorwaarden PPP heeft nieuwe herziene algemene leveringsvoorwaarden. Daarmee kunnen PPP-leden zich onderscheiden in de markt. Deze voorwaarden zijn ook beschikbaar in het Engels, Duits en Frans en worden exclusief aan leden beschikbaar gesteld. Daarom heeft het Platform Promotional Products in samenwer- king met NVWA een hygiënecode ontwikkeld om de aangesloten leden te ondersteunen bij het voldoen aan de eisen die de wet op dit gebied stelt. “Voedingsmiddelen worden vaak als promotioneel product inge- zet. Denk aan flesjes water, pepermunt, chocolade, snoepgoed enzovoort,” zegt Arjan de Knegt, als PPP-bestuurslid portefeuil- lehouder van de relatie- en kerstgeschenken commissie. “Voor kerstgeschenken geldt dit al helemaal, daar worden vaak voe- dingsmiddelen in verwerkt. In alle gevallen waar dit zo is, wordt de samensteller formeel gezien als een levensmiddelenbedrijf. Dat houdt in dat moet worden voldaan aan de HACCP-eisen die gelden voor voedselveiligheid. In feite geldt dat dus voor ieder- een die in de branche voor promotionele producten, relatie- en kerstgeschenken actief is.” Officieel erkend De Knegt: “Er komt best wat bij kijken om aan de gestelde eisen te voldoen. Daarom heeft PPP het initiatief genomen om voor zijn leden een hygiënecode te ontwikkelen. Dat doen we samen met de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit NVWA. De hygi­ ënecode is als het ware een vertaalslag van de HACCP-eisen naar onze branche en wijst op het nemen van de verantwoordelijkheid om veilig om te gaan met voedingsmiddelen. Tijdens het PPP Jaarcongres is de concept hygiënecode gepresenteerd. Deze ligt momenteel ter goedkeuring bij NVWA. Als dat gebeurd is, wordt de code aangeboden aan het Regulier Overleg Warenwet (ROW). Als ook die instantie het licht op ‘groen’ zet, betekent dit dat de hygiënecode officieel erkend is door het Ministerie van VWS.” Hij vervolgt: “Naar verwachting zal de hygiënecode tegen het einde van het jaar de officiële ministeriële erkenning hebben. Het toepassingsgebied van de hygiënecode bestrijkt verpakte voedingsmiddelen, die niet gekoeld bewaard hoeven te wor- den. In de hygiënecode zijn basisvoorwaarden waaraan voldaan moet worden opgenomen. Ook wordt er uitleg gegeven over gevarenanalyse en beheersmaatregelen. Het klinkt misschien allemaal wat bureaucratisch, maar dat valt in de praktijk wel mee. De hygiënecode is een handige ‘tool’ en helpt leden bij het inregelen van de processen om aan de eisen die aan voedsel- veiligheid gesteld worden te voldoen. Bij een eventuele controle kan de verantwoordelijke verwijzen naar de hygiënecode die voor onze branche geldt. Natuurlijk moet in de praktijk dan wel vol- daan worden aan de voorwaarden die daarin worden gesteld. De hygiënecode is een echte toegevoegde waarde voor onze leden.” 9

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5