PromZ Vak 2-2018

2018 - nummer 2 - promzvak.nl 5 C O M M E N T A A R D O O R K A R I N S C H A P E R ( K . S C H A P E R @ W O R D S . N L ) C O L O F O N PromZ Vak Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Tel: +31 (0)75-6475747, e-mail: traffic@hetportaal.com Hoofdredactie: drs Karin Schaper Redactionele medewerkers: Sabine Doelman, Ed van Eunen, Allard Frederiks, mr Alexander Singewald, Marjolein Straatman. Redactie-adres: Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Mob: +31 (0)6-53166484 E-mail: k.schaper@words.nl Bladmanagement: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Advertentie-acquisitie: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Meryem Lasance-Karakus Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-41960718 E-mail: meryem.karakus@hetportaal.com Arjan Woortman Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-31773589 E-mail: arjan.woortman@hetportaal.com Productie/traffic: Monique Zijlstra Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-43004479 E-mail: traffic@hetportaal.com Vormgeving en DTP: Finnmedia B.V. Beeldmateriaal: BC Fotografie, Hollandse Hoogte, iStockphoto, Ruud Jonkers, Luzan Veenendaal, Herbert Wiggerman. Druk: Real Concepts B.V., Velp Abonnementen: PromZ Vak is kosteloos voor personen die kunnen aantonen werkzaam te zijn als of bij toeleveranciers en distributeurs van relatiegeschenken en promotionele producten en diensten in Nederland en België. ©Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder vooraf- gaande toestemming van de uitgever. VAKBLAD VOOR HANDELAREN IN PROMOTIONELE PRODUCTEN EN DIENSTEN IN NEDERLAND EN BELGIË juni2018 - nummer 2 LEVERTIJDEN. MOETEN ZE NOG KORTER? Rob van Berkom (Deonet): ‘Je moet niet willen sjoemelen’ Minder groei in 2017 dan verwacht Ton Löbker (Compacon): ‘Waar blijft het ‘Europa-gevoel’ van suppliers?’ 9 Maken we elkaar gek? Voor u en voor ons zijn promotionele producten elke dag top of mind. Maar niet bij de inkoper van een gemiddelde onderneming, die één of twee keer per jaar promotionele artikelen nodig heeft. Twee weken voor dat zijn bedrijf aan een beurs deelneemt of een lokaal evenement sponsort, realiseert hij zich ineens dat er nog promotionele artikelen moeten worden besteld. Ja, dan heb je ze best snel nodig. Orders die haast hebben zijn in deze branche niet zeldzaam, en zijn dat ook nooit geweest. En de inkoper die producten online bestelt, verwacht meer snelheid van leveren dan van een full service distributeur. Maar het is nu ook niet zo dat alle orders snel geleverd moeten worden. Uit het onderzoek onder distributeurs (zie pag. 14 e.v.) blijkt ook dat (hele) snelle levertijden voor distributeurs niet heel hoog op het verlanglijstje staan. Maar het issue in het vak zijn nu wel de levertijden die steeds korter zouden moeten worden omdat de eindklant dat gewend zou zijn van webwinkels in de consumentenmarkt. We vroegen specialisten op het gebied van retail en e-commerce ernaar. Die stellen dat snel leveren niet het belangrijkste aspect is voor de online consument. Kwaliteit van de artikelen en het waarmaken van de verwachtingen scoren hoger. Merkendeskundige Paul Moers zegt: “We worden ook wel gedrild in het ongeduld. Vroeger was het echt normaal dat je ergens een paar weken op moest wachten. We zijn elkaar misschien gek aan het maken met dat het allemaal sneller kan.” Moeten we er ook niet een beetje voor oppassen dat we in onze branche elkaar gek maken en napraten dat ‘het’ allemaal sneller moet? Natuurlijk willen distributeurs (en dus de suppliers) eindklanten op hun wenken bedienen. Maar Miklos Markovits (Interimage) maakt in deze editie van PromZ Vak een rake opmerking: “Bij de eindklant zijn promotionele artikelen nog wel eens een ondergeschoven kindje. Dat bedrijven nog wel eens vergeten om op tijd te bestellen, dat moet onze branche eruit krijgen. Het moet wel echt een marketingonderdeel worden, en niet: gooi maar even snel je logo ergens op.” Korte levertijden, nog kortere levertijden: waarom zou de eindklant dat gewoon moeten vinden als het gaat om zijn promotionele producten? Paul Moers en hoogleraar e-commerce Cor Molenaar hebben er hun twijfels over. Is er sprake van een hype, of is er echt een onomkeerbare ontwikkeling in gang gezet? Wat wil, kan en moet de branche ermee?

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5