PromZ Vak 2-2018

z 2018 - nummer 2 - promzvak.nl 45 9 ‘Je moet niet willen sjoemelen’ aan meer dan 60 landen wereldwijd. Met verkoopkantoren in Spanje, Duitsland, Frankrijk en Italië worden de lokale markten bediend. Met het inkoopkantoor in Hong Kong zitten ze dicht bij de producenten van geheugenchips. China baart zorgen Een belangrijk bijkomend voordeel van in eigen huis assembleren, aldus Van Berkom, is dat hij de kwaliteitscontrole van de pro- ducten in eigen hand heeft. “China baart me grote zorgen,” zegt hij. “Bij Deonet testen en reformatteren de cobots alle usb-sticks, dus ik kan zeggen dat onze usb-sticks absoluut virusvrij zijn en voldoen aan alle regels op het gebied van compliance. Maar ik zie steeds meer usb-sticks met virussen erop uit China komen, en dat is een gevaarlijke ontwikkeling voor onze branche. De ontplofte powerbanks haalden ook de media, begrijp je? Maar we zien het om ons heen gebeuren: prijskopers die kwaliteit en compliance niet hoog in het vaandel hebben staan, halen ze rechtstreeks uit China en verkopen ze aan de eindklant. Je moet echt oppassen met de kwaliteit van de producten die rechtstreeks uit China hun weg naar eindklanten vinden. Je moet niet willen sjoemelen. Je moet als distributeur toch niet het risico willen lopen dat je de eindklant met een virus opzadelt?” Kwaliteit in brede zin Van Berkom: “Distributeurs moeten van toegevoegde waarde zijn voor de eindklant. Dat houdt onder andere in dat ze toe- lichten welke functie promotionele producten hebben, dat ze productkennis hebben, dat ze inventariseren wat hun klanten willen zodat ze goed kunnen adviseren, en dat weer kunnen overbrengen naar hun suppliers, die daarin dan ook weer hun distributeurs kunnen ondersteunen. Distributeurs moeten hun klanten kwaliteit in brede zin willen leveren. Doen ze dat niet, dan is het voor de eindklant een kleine stap om te switchen naar kopen via het internet. Ik denk dat de scheiding tussen distribu- teurs die toegevoegde waarde leveren en die van ‘u vraagt, wij draaien’ zich scherper gaat aftekenen. Als je als distributeur geen aandacht voor je eindklant hebt, dan kunnen de eindklanten als alternatief net zo goed voor webshops kiezen.” Hij vervolgt: “Overigens verwacht ik dat het aantal webshops en online aankopen wel iets gaat toenemen en dat ze meer impact gaan krijgen. In Nederland bedraagt het aantal internetaanko- pen zo’n 20 procent, in een groot land als Spanje is dat al meer. Bovendien wordt het ook in de promotionele productenbranche steeds makkelijk om een webshop te beginnen. Eindklanten raken ook gewend aan online kopen en korte levertijden. Vandaag bestellen, morgen in huis, dat verwachten eindklanten ook steeds meer van de distributeurs. Ze bestellen ook altijd laat, toch? Voor een tussenhandelaar is een snelle levering prettig. Hoe eerder hij levert, hoe eerder hij een factuur kan sturen. Wij volgen de vraag en kunnen met 5 dagen leveren, maar persoonlijk heb ik niet zoveel met die korte levertijden.” Autonoom groeien Afgezien van een langzame toename van online verkopen, ver- wacht Van Berkom geen revolutionaire veranderingen in de branche. Ook niet bij Deonet. “We willen autonoom groeien, col- lecties verdiepen en nieuwe producten, die aansluiten bij ons assortiment, toevoegen. Consolidatie is ook in onze branche een trend en daar is niks op tegen. Maar een overname is ook best gevaarlijk. Ze kunnen ook niet goed uitpakken. De eerstkomende jaren wil Deonet op eigen kracht groeien. Daarna is samengaan met andere marktpartijen natuurlijk niet uitgesloten.” Compacon heeft Deonet gekozen tot de Compacon Leverancier van het Jaar op de jaarlijkse Compacon Leveranciersdag die afgelopen dinsdag 13 maart plaatsvond. Deonet, waarmee Compacon nu zo’n vier jaar zaken doet en sinds vorig jaar een preferred supplier is, is binnen Compacon ‘langs de meetlat’ gelegd en de balanced scorecard leidde tot een winnende score op alle belangrijke punten. Compacon vindt Deonet een servicegerichte niche-leve- rancier die hoog scoort op het gebied van ondersteuning, pro-activiteit, betrouwbaarheid en flexibiliteit. “Met eigen productie in Nederland is Deonet in staat om snel te leveren. Ook de zaken ten aanzien van compliance heeft Deonet goed onder controle,” aldus Ton Löbker (Compacon).

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5