PromZ Vak 2-2018

z 2018 - nummer 2 - promzvak.nl 43 8 R ob van Berkom, ceo van Deonet, startte in 1991 met de distributie van IT-producten, met name compu- tergeheugens. Van Berkom kocht ze in China in. Bijna ‘als vanzelf’ rolde hij daarna de promotionele productenbran- che in toen de usb-sticks op de markt kwamen en zijn bedrijf die ook ging verkopen. Toen een klant vroeg of Deonet daar ook een logo op kon zetten, zette hij zijn eerste schreden in de promotionele productensector. Met de komst van de usb-sticks binnen de muren van Deonet, maakte Van Berkom definitief de overstap van de IT-wereld naar de wereld van relatie- geschenken en premiums. Goede data-dragers In zijn beginjaren besteedde Van Berkom het maken en bedruk- ken van de producten uit. Op een gegeven moment liet een drukker hem weten dat hij drie weken met vakantie zou gaan. Van Berkoms reactie was dat hijzelf niet met vakantie ging en zijn klanten ook niet. Om een lang verhaal kort te maken: Van Berkom zette in Nederland zijn eigen productiebedrijf en drukkerij op, een drukkerij waar hij ook domings ging produceren. Volgens Van Berkom is Deonet zelfs een van de grootste drukkerijen in Europa op het gebied van domings. Nog steeds maken usb-sticks en powerbanks een groot deel uit van de omzet van Deonet. Door de combinatie van elektronica en de eigen drukkerij levert Deonet een gevarieerd assortiment producten, onderverdeeld in de categorieën gifts, graphical solu- tions en packaging. Naast de usb-sticks, powerbanks en domings behoren sleutelhangers (al dan niet gefabriceerd vanuit domings), magneten, badges, pins, labels, stickers, lighters, gift boxen en candy jars tot het assortiment. Van Berkom stelt dat usb-sticks nog steeds populair zijn als pro- motioneel product. “Het is een ongelooflijk goede data-drager. Prima geschikt om als gift weg te geven, alhoewel dat nu wat minder wordt want iedereen heeft er al een stuk of zes in zijn tas en op zijn bureau, zeg maar. Maar usb-sticks zijn ook heel geschikt om een catalogus op te zetten, of een productpresentatie. Er blijft vraag naar die producten, ook al omdat de prijs in de loop der jaren is gezakt naar een paar euro.” Nooit ziek of moe Van Berkom: “Deonet was de eerste die de productie van usb- sticks naar Nederland haalde. Ik werd voor gek verklaard, want het zou veel te duur zijn. Maar dat valt mee. We zijn weliswaar niet de goedkoopste, maar wel de snelste en meest flexibele. En dat was wat ik wilde. Ik wil zo veel mogelijk onafhankelijk zijn van leveranciers en drukkers.” De maakindustrie zit in China. Deonet koopt de nodige onderde- len in China in en in Nederland worden ze op voorraad gehouden. Met de assemblage en het bedrukken in eigen huis zegt Van Berkom niet duurder uit te zijn. Want om te kunnen concurreren met de bedrijven in China, waar de lonen veel lager liggen, heeft Deonet niet alleen mensen van vlees en bloed in dienst, maar ook cobots ofwel coöperatieve robots. Cobots zijn ontworpen om samen te werken met mensen, in het geval van Deonet bij de assemblage van usb-sticks. Het zijn twee gekoppelde armen met camera’s in de handen. De vier (binnenkort vijf) cobots bij Deonet voeren eenvoudige taken uit. De cobot staat op een bureau, en een medewerker zorgt voor de aan- en afvoer van onderdelen en controleert of de cobot zijn werk goed doet. Van Berkom: “Een cobot kost geen salaris, hoeft geen vrije dagen of een pauze en is nooit ziek of moe. Met de inzet van de cobots houden we de personeelskosten laag. En we maken onze producten op een manier dat ze makkelijk kunnen worden geassembleerd en bedrukt. We hebben wegen gevonden om de prijzen gelijk te houden aan die in China.” Automatisering moet ‘Nederland ligt niet voorop met het gebruik van industriële robots. Per tienduizend medewerkers in de maakindustrie staan er 120 robots. Landen als België (169), Denemarken (188) en Duitsland (301) troeven ons af. De wereldwijde koploper is overigens Zuid-Korea met een dichtheid van 531 robots, aldus robotfederatie IFR. China is uiteraard sterk in opkomst: een op de drie verkochte robots wereldwijd gaat naar de volksre- publiek’, aldus het artikel Rise of the cobots in Mechatronica & Machinebouw (nov. 2017). Maar wereldwijd stijgt de markt als gevolg van toenemende investeringen in smart production, de dalende prijs voor cobots en de hoge return on investment. Van Berkom: “In het begin waren mijn medewerkers niet zo blij met de cobots. Ze vreesden dat de cobots hun werk zouden over- nemen, en dat begreep ik wel. Maar de medewerkers zien in dat het, zeker in het werk wat wij hier doen, een niet tegen te houden ontwikkeling is. Je zult moeten automatiseren om de concurrentie het hoofd te bieden. En omdat we met de inzet van cobots de concurrentie sterker aan kunnen, ben ik ervan overtuigd dat we er uiteindelijk juist meer werk en dus meer banen bij krijgen. En een groot deel van het werk ligt toch bij de assemblage, denk aan inpakken, en dat is toch iets wat door mensenhanden moet blijven worden gedaan.” In Eindhoven heeft Van Berkom zo’n 70 mensen in dienst, in het buitenland ongeveer 30. In Eindhoven bevinden zich het hoofd- kantoor en de productiefaciliteiten. Hier vandaan levert Deonet

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5