PromZ Vak 2-2018

z 2018 - nummer 2 - promzvak.nl 41 Het begrip ‘relatiegeschenk’ devalueert 9 geven product dat bedoeld is om de waardering uit te drukken die de ene partij voor de andere partij heeft. Dat is misschien de architect waarmee een bouwbedrijf samenwerkt, of een directeur van een instelling, of een personeelslid dat 25 jaar in dienst is. Het gaat in alle gevallen om het uitdrukken van de waardering voor de samenwerking en dat heeft tot gevolg dat een beetje relatiegeschenk een behoorlijke waarde heeft. En een relatiegeschenk kenmerkt zich ook juist door het gebrek aan een groot, zichtbaar logo en/of reclameboodschap. Het gaat bij een relatiegeschenk om het gebaar, niet om de buitenwereld te laten zien welk bedrijf achter het geschenk zit. Bij een relatiegeschenk staat de ontvanger centraal, en niet de gever. En om nu aan te geven dat een en hetzelfde product verschil- lende doelstellingen kan hebben: neem de pen. Vraagt uw klant om een pen, vraagt u dan wat hij met die pen wil bereiken en bij welke doelgroep? Er is een groot verschil tussen een dure pen van een paar tientjes zonder opdruk of slechts met een bescheiden inscriptie of een weggeefpen van een paar dubbeltjes. Toch zijn er heel wat distributeurs die ze onder hetzelfde kopje ‘relatiege- schenk’ in hun catalogus of website aanbieden. Een balpen kan een give away zijn, maar ook een relatiegeschenk. En dan hebben we nog het begrip ‘gadget’. Kenmerkend voor een gadget is dat het niet alleen een promotioneel product is dat weggegeven kan worden als reclameartikel, relatiegeschenk of premium, maar dat er ook een product-intrinsieke waarde aan zit: een gadget is opvallend, nieuw, innovatief en daardoor spraakmakend. Te royaal gebruik Distributeurs tonen hun toegevoegde waarde aan klanten door hun productkennis, maar ook door hun inzicht in de doelstellin- gen waarvoor de producten door hun klanten gebruikt worden: als relatiegeschenk, als weggevertje of als premium. Het al te Een paar jaar terug schreven we ook over dit onderwerp in PromZ Vak. We schreven toen dat de promotionele productenbranche er goed aan zou doen om naast het begrip ‘relatiegeschenk’ ook de andere producten die men aanbiedt een duidelijke naammee te geven. (Komen relatiegeschenken weer eens onder vuur te liggen, dan hebben die andere producten daar geen last van omdat opdrachtgevers zich dan zullen realiseren dat distributeurs naast relatiegeschenken ook andere soorten producten aanbieden.) Een voorzet: • Relatiegeschenk: een artikel dat cadeau wordt gegeven aan zakelijke relaties om daarmee uitdrukking te geven aan de waardering voor de samenwerking. Over het alge- meen is een relatiegeschenk ook in aanschaf een wat duur(der) product. • Reclameartikel/Give away: goedkope weggevertjes die in grote aantallen verspreid worden en waarop prominent naam en/of logo van de verstrekker staan afgebeeld. • Premium: cadeau(tje) dat fabrikanten of winkeliers aan hun klanten aanbieden als zij een bepaald product kopen resp. een bepaalde hoeveelheid van dat product kopen. Premiums zijn ook de producten van spaaracties, denk aan Wuppies, moestuintjes, handdoeken van Etos, glazen bij pompstations en AH etc. • Als het om self liquidating premiums gaat, betekent het dat er moet worden bijbetaald om het product te verkrijgen, zoals dat het geval was bij de bestek- en borrelglazen- actie van AH, waar de klant voor moest sparen en een paar euro moest bijbetalen. (Met self liquidating speelt de fabrikant/winkelier quitte wat betreft de kosten die hij voor het ontwerp, producten en distributie rondom het premium heeft betaald.) • Gift of business gift: min of meer dezelfde omschrijving als ‘relatiegeschenk’. • Gadget: innovatief artikel, oorspronkelijk vaak gekoppeld aan elektronica, veelal inmiddels wat algemener gebruikt. Afhankelijk van prijskaartje en doel is het een relatiege- schenk, reclameartikel of premium. n= 98 % Relatiegeschenk 55 Premium 21 Promotioneel product/artikel 20 Give-away 16 Promotieartikel 6 Dat hangt af van het product, de prijs, het doel, etc. 5 Gadget 4 Reclameartikel 4 Marketing (tool) 2 Benamingen voor promotionele producten zoals gehanteerd door distributeurs in het contact met hun klanten Bron: PromZ Tussenmeting 2018 royale gebruik van het woord relatiegeschenk lijkt te leiden tot devaluatie van dit begrip. Hoe beter distributeurs kunnen laten zien hoe hun klanten de producten kunnen inzetten, des te nood- zakelijker het wordt om de begrippen zorgvuldig te gebruiken. Het wordt hoog tijd dat binnen de markt van promotionele pro- ducten overeenstemming gaat ontstaan over de te hanteren terminologie. En wat nu zo grappig is: in give away’s, reclame- artikelen en premiums gaat een veelvoud om van het budget dat het Nederlands bedrijfsleven besteedt aan relatiegeschenken.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5