PromZ Vak 2-2018

z 2018 - nummer 2 - promzvak.nl 39 8 I n de Tussenmeting die PromZ Vak eind april hield onder distributeurs (zie pag. 14) werd distributeurs gevraagd hoe ze de producten noemen die ze verkopen. Maar liefst 55% van hen zei ‘relatiegeschenken’. Waarom noemen zoveel distributeurs, de adviseurs van de eindklanten, bijna alle pro- ducten ‘relatiegeschenken’? Uit gemakzucht? Omdat de eind- klant het over relatiegeschenken heeft? Dat is kip-en-ei. En wat schiet je ermee op? Wat schiet de eindklant ermee op? Niet alles is een relatiegeschenk, immers. Juist niet. Een rela- tiegeschenk is nou net een van de producten die zich duidelijk onderscheiden van alle andere promotionele producten. Term is soortnaam geworden Komt de eindklant binnen op de term ‘relatiegeschenk’, oké. Maar maak snel duidelijk wat een relatiegeschenk is, wat de andere promotionele producten zijn en waar ze voor kunnen worden ingezet. Want hoe een product wordt ingezet en welke benaming van toepassing is, hangt helemaal af van de omstandigheden waaronder het product wordt ingezet (slechts 5% van de res- pondenten benoemde dat ook expliciet). Relatiegeschenk is tot een soortnaam gemaakt, niet in de laatste plaats omdat distri- buteurs op hun eigen websites, catalogi en advertenties over relatiegeschenken spreken. Ook daar zouden het verschil en de toepassingsmogelijkheden eens helder uiteengezet moeten worden. Weet u nog de heibel die ontstond toen de farma-industrie het relatiegeschenk in de ban deed? En dat het in veel gevallen hele- maal niet ging om relatiegeschenken – laat staan verwennerij van de doelgroep met geschenken -, maar om reclameartikelen en give away’s als goedkope balpennen, notitieblokjes en peper- Als iets de promotionele productenmarkt kenmerkt is het wel de grote variëteit aan produc- ten, geefmomenten, doelgroepen en daarmee ook de doelstellingen die de eindklant met de inzet van het product wil bereiken. Eén en hetzelfde product kan zelfs worden ingezet om verschillende doelen na te streven. Het begrip ‘relatiegeschenk’ devalueert TEKST SABINE DOELMAN muntjes? Alles werd en wordt maar relatiegeschenken genoemd. De buitenwereld, toen de farmasector, had daar verkeerde voor- stellingen bij. Gevreesd werd dat ook andere branches – neem de bouw, advocatuur of accountancy – ook een vloek zouden uitroe- pen over de inzet van relatiegeschenken, lees: alle promotionele producten. En die dreiging gaat eigenlijk nooit helemaal voorbij. Relatief lage waarde Neem een balpen, usb-stick, cap of een kaartspel – noemmaar op - met bedrukking. Doel is naam of logo van de verstrekker onder de aandacht te brengen. Het gaat hierbij om in grote aantallen geproduceerde producten die een uitgesproken reclamefunctie hebben en we kunnen deze producten betitelen als ‘reclame- artikelen’. Ze worden ook vaak ‘weggevertjes’ of ‘give away’s’ genoemd, mede vanwege de relatief lage waarde. Is het promotionele product bedoeld om consumenten of zaken- relaties aan te sporen een ander merk te kopen, of meer te kopen, dan spreken we vaak van een premium. Denk aan een spaaractie, zoals de glazen- of moestuintjesactie van Albert Heijn die bedoeld is om consumenten meer te laten kopen bij deze supermarkt. Maar het kan ook om een voetbal gaan die tijdens een WK bij de aankoop van drie flessen cola wordt weggegeven. Ontvanger staat centraal Vier jaar geleden bleek dat driekwart van de distributeurs op hun websites alleen of vooral het woord ‘relatiegeschenk’ gebruikte, nu is dat dus minder, maar nog altijd ruim de helft van de distri- buteurs. Daarmee is wel duidelijk dat het begrip ‘relatiegeschenk’ nog het meest frequent binnen de branche wordt gehanteerd. Maar een relatiegeschenk staat op zichzelf: het is een cadeau te

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5