PromZ Vak 2-2018
z 2018 - nummer 2 - promzvak.nl 37 9 Wat is volgens jou op dit moment het belangrijkste onderwerp in de promotionele productensector? “Als distributeur merken we dat eindklanten weer voor betere kwaliteit kiezen. Het mag dan best iets duurder zijn. Klanten eisen terecht dat producten aan alle wetgeving voldoen en willen dat ook laten testen. Daar hebben ze ook geld voor over.” Wat zou je adviseren aan starters? “Durf ook nee te zeggen. Er wordt soms te veel beloofd. Maar sommige dingen kúnnen niet geregeld worden. Sommige prijzen of levertijden zijn gewoon niet realiseerbaar. Weet daarom wat je verkoopt, en als iets niet kan, zeg het dan ook. Niemand is erbij gebaat – de klant niet, en onze markt niet – als er spullen worden geleverd die niet goed zijn. Voor starters is het helemaal moeilijk om nee te zeggen, dat snap ik, want je moet groeien en rendement maken, maar ‘nee’ is ook een antwoord.” Als jij supplier was, wat zou je anders doen dan wat suppliers nu doorgaans doen? “Als leverancier zou ik meer proberen om echt samen te werken met distributeurs. Als distributeur zitten wij zelf elke maand bij onze klanten. Maar de leveranciers komen maar één of twee keer per jaar bij ons. Ik ben ervan overtuigd dat het een people’s business is. Als je echt samenwerkt als leverancier en distributeur, kun je samen projecten binnenhalen, samen acties doen ommeer rendement uit de markt te halen.” Wat voor werk zou je doen als je dit vak niet beoefende, en waarom? “Dan zou ik in de valutahandel gaan. Dat lijkt me heel mooi. Ik volg wel wat er gebeurt – ik kijk wel tien keer per dag wat de dollar doet. Het heeft ook wel raakvlakken met onze markt. Je moet echt in de materie duiken, weten wat je verkoopt en wat de markt gaat doen.” Wat is je eerste reactie op het woord ‘levertijden’? Gaan ze nog korter worden, of hebben we de top bereikt? “Ongetwijfeld zal iemand binnenkort zeggen: wij kunnen binnen 24 uur leveren. Maar uiteindelijk komt het de kwaliteit en de creativiteit niet ten goede. Die vraag naar nog snellere levering komt ook niet bij onze klanten vandaan.” “De basis voor onze klanten is nog steeds twee tot drie weken levertijd en dat vinden ze prima. Voor leveranciers is snelheid van leveren een service waarop ze zich kunnen onderscheiden ten opzichte van andere partijen. Bij de eindklant zijn promotionele artikelen nog wel eens een ondergeschoven kindje. Dat bedrijven nog wel eens vergeten om op tijd te bestellen, dat moet onze branche eruit krijgen.” “Het moet wel echt een marketingonderdeel worden, en niet: gooi maar even snel je logo ergens op. De klant kan het geld maar één keer uitgeven.” ‘Durf ook nee te zeggen. Er wordt soms te veel beloofd’ Miklos Markovits
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5